Nød mobil

Hej med jer 

Jeg er på udkig efter en mobil telefon med god antenne, lang batteritid og tryk knapper. Er der nogen af jer, der har en anbefaling jeg skal kigge nærmere på? 

De bedste hilsner

Lisbeth 

9 kommentarer

Niels Kristiansen KE-PREMIUM

Jeg bruger en gammel samsung hvis jeg skal have en nødtelefon med,  bt2710 xcover 271 tror jeg den hedder. Den er vandtæt og jeg har ikke oplevet at den løbet tør for strøm i de 10 år jeg har haft den, det længste jeg har været afsted uden at oplade den er en uge om sommeren, i vinter månederne skal den nok til opladning lidt oftere men den holder fint til en weekendtur selv om det er koldt ( ca 75% tilbage), den kan stort set kun bruges til at ringe med men det er også det jeg har den med for. 

Mvh

Niels

Læs mere
Læs mindre
Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Lisbeth

Lige nu er der følgende jeg vil pege på (og for en gangs skyld, er det et overskueligt udvalg)

• Caterpillar CAT B30 / B35 / B40 (ca. 600-800 kr, IP68 vandafvisende)
  • Nokia 800 (ca. 800 kr, IP68 vandafvisende)

Har du set guiden "Vælg de rigtige nødsignaler" i temaet om Nødsignaler? Jeg har netop opdateret den, og deri finder du info om mobiltelefoner og andre typer nødsignaler.

Hvis i medlemmer i Kajakenergi har fat i andre hårdføre trykknaps-mobiler der er på lager hos forhandlerne nu, så byd endelig ind!

Bedste hilsner, Tue

Læs mere
Læs mindre
Martin Kaas KE-PREMIUM

Hej Lisbeth

Mit forslag: Nokia 105 (ca. 170,- kr) + taletidskort (ca. 50,- kr)

Holder strøm noget nær for evigt, og kan betjenes med våde og kolde fingre.

Primo oktober 2021 afholdt Tue (og Lasse) en IPP3 prøve. Her roede vi bl.a. godt fra land for at teste nødsignalers brug på vandet. Deltagere med mobiltelefon blev bedt om at ringe til hinanden. 

Det viste sig hurtigt, at de som benyttede smart-telefoner med glasskærm, havde udfordringer ved at betjene telefonen fordi telefonens skærm reagerede dårligt på våde og kolde fingre. 

Jeg vil gerne fremhæve, at denne test, på IPP3 prøven som Tue afholdt, var helt genial og meget praksisnær. Flere fik en god a-ha oplevelse.

Næste gang du er på tur, kan du lokke dine turkammerater til at teste deres nødsignal (telefon) på samme måde.

/God dag

Martin

Læs mere
Læs mindre
Lisbeth Madsen KE-PREMIUM

Jeg bed mine kolde våde fingre og smart phone er en skidt kombi, derfor jeg forsøger at finde den bedste mobil løsning til nødmobil. Jeg synes ikke cat b35 bliver omtalt særlig positivt. Så det ku godt være jeg skulle gå med den billige Nokia og en vandtæt pose. Tak for gode input :-)

Læs mere
Læs mindre
Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

En kandidat som jeg ind til nu har overset er Cyrus CM8 - den ligner på mange områder CATs telefoner og er prismæssigt også på det niveau, fra 650 kr i danske webshops. Jeg kender ikke noget til hvordan den er i praksis, men features og konstruktion ser relevant og interessant ud.

Cyrus har også lavet en smartphone med trykknapper (jeps: touch skærm, knapper og en gammel androiod-udgave. Cyrus CM17 - igen, et overkommeligt prisleje omkring 1000 kr i danske webshops.

Det kunne måske være værd at tjekke dem nærmere efter?

Mvh. Tue

Læs mere
Læs mindre
Jan Krogsgaard KE-PREMIUM

Jeg bruger en billig TELME telefon med store trykknapper (oldemor telefon); jeg oplevede under en vinterroning at min telefon ringede, og jeg nåede ikke at tage den. Da jeg skulle ringe tilbage var mine fingre meget kolde og det kneb med at ramme tasterne med neopren handsker på.

Købte denne telefon i Føtes til 399,00 og den holder bare batteriet i dagevis.

Jeg har valgt at have separat SIM kort til denne telefon af to grunde - skal ikke skifte hele tiden, og så har jeg en telefon kun få har nummeret til, så jeg ikke bliver forstyrret unødigt når jeg er på vandet, men kan altid ringe hjem eller efter hjælp om det skulle blive nødvendigt.

Læs mere
Læs mindre
Hanne Bak KE-PREMIUM

Faldt over dette tilbud på en Nokia 105 inkl. taletidskort til kr. 199,-

Der er 50 kr taletid på kortet 

SIM-kortet er gyldigt i 12 måneder regnet fra SIM-kortets aktivering eller seneste optankning.

SIM-kortet bliver automatisk fornyet i 12 måneder, hver gang du tanker op. Hvis du ikke tanker op indenfor 12 måneder, vil SIM-kortet blive deaktiveret og kan ikke genaktiveres efterfølgende.

Ulempen er at telefonen ikke er vandtæt - men det er en billig løsning 

Hvis man har en telefon kan man også nøjes med at købe taletidskort til 49,-

https://netkiosk.dk/xitems.asp?item=229

Læs mere
Læs mindre
Anders Christensen KE-PREMIUM

jeg har investeret i CAT B35 telefonen. Den er med Dual SIM, så man kan have to simkort i. Den er lavet i et robust design, og har en størrelse der er let at have med at gøre. Med det mener jeg, at knapperne er store nok til at man kan betjene dem med handsker på, og alligevel er telefonen ikke større end at den kan være i de fleste lommer på veste/tørdragter osv. En fin feature er, at den har et øje man kan sætte en snor i til sikring.

Mht vandtæthed, ja så har jeg testet den, ved at lade den slæbe efter kajakken i ca 1,5km.. det er et års tid siden, og den virker skam fint endnu.

Mht batteritiden. Jeg har ikke ladet den løbe tør endnu, da jeg altid starter en tur med fuld opladning. men mit indtryk er, at den nærmest ikke bruger strøm, når den ikke anvendes og kun ligger tændt i lommen. Efter en uges tur, uden ladning, havde den brugt ca 15% af sin kapacitet. Dette var i sommervarme.

Det negative ved den er, at menu funktionerne ikke virker så logiske. Jeg tilskriver dette, at jeg har vænnet mig til Iphone/smartphone. Denne virker mere som de "gamle" telefoner vi havde før smartphones gik til angreb på markedet. Jeg omgår problemet med menu funktionerne ved, at have de vigtigste numre på speed dial, så skal jeg ikke sidde og fumle rundt i nogle menuer.

Jeg vedligeholder den ved at rense den i ferskvand efter brug. Når den er tør, åbner jeg for de vandtætte flapper der beskytter ladeport og simkort holderen, og er der noget salt eller lign fjerner jeg dette.

Held og lykke med jagten ;-)

Læs mere
Læs mindre
Morten Vogelius KE-PREMIUM

Hej jeg bruger også Cat B35 og har haft den længe og det virker bare. F.eks. rigtig god højttaler og mikrofon gør at den kan hænge i en strop og fx. ligge på skørtet mens du padler og taler

Den første Cat B30 jeg havde endte jeg med at smadre skærmen på. Men det var så også under gentagne cowboyd redninger i Vesterhavet… Men jeg kan huske jeg har læst at det er et svagt punkt.. Men som sagt min B35 har jeg haft kørende længe… også på Vesterhavet

Et tip til denne telefon er at slå data fra.. Den har jo et styresystem, Kaios, der bruger data… På den måde holder den meget længere strøm 

Og så har den rent faktisk Google Maps installere, som med data slået til, kan bruges til simpel navigation

God snak 📞

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk