Fodspark vedligehold

Mit højre fodspark "hænger" (her er tale om en Valley kajak). Det skal forstås sådan at låse-mekanismen ikke "klikker i hak" ad sig selv når jeg flytter fodsparket, sådan som det skal (og gør i venstre side). Jeg har allerede skyllet rigeligt uden resultat, så nu tænker jeg det må kunne ordnes med lidt olie eller andet smørring på rette sted. Problemet er at det er svært at kommme til, og overhovedet se hvad man laver. Så jeg hører gerne hvad der er af erfaring med den slags her: Skruer man hele skinnen med fodsparket af for at komme til fodsparket? I så tilfælde er der noget man skal passe på i forhold til vandtæthed omkring de skruer i skroget som man løsner, og den slags? Eller er der helt andre og bedre/lettere måder at gribe den slags an på? Jeg går ud fra det er ret forskelligt afhængig af hvilket kajak-mærke der er tale om (f.eks. virker min Tahe Marines fodspark upåklageligt, der er designet anderledes og jeg synes det design er bedre). Så jeg er særlig interesseret i at høre fra andre med Valley erfaring. På forhånd tak. / Jens

1 kommentar

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Jens

Jeg har en del erfaring med fastgroede Valley fodspark: Deres svaghed er hvis de gror fast med sand + saltvand, så de kører bedst når de får en ferskvands-skyller og bliver motioneret med jævne mellemrum. I mangel af ferskvand, så stiller jeg mig i lårdybt vand, fylder cocpittet med vand og trækker fodsparket frem og tilbage i skinnen for at få skyllet sand og grus ud af det.

Det lyder som om fjederpalen i dit ene fodspark kører dårligt - igen, løsningen er motion + ferskvand. Prøv om du kan hive fodpedalen helt frem mod kajakkens sæde, så den bliver til at nå, og så giv den en god gang motion samtidig med at du skyller med vandslangen.

Du kan fint skrue skinnen ud hvis det gør det nemmere. Der sidder nogle små O-ringe på ydersiden af skroget, som forsegling - de skal bare på plads igen når du skruer skinnen i. Så alt i alt, et forholdsvis nemt system at vedligeholde når det nu skal være.

Er selve fodsparket helt groet fast, så er løsningen at skrue skinnen ud og tage en hammmer i brug for at få løsnet det. Evt. smøring med noget teflon-spray eller lignende - låseolie måske. I mangel af bedre så giv den et skud WD40 og se om det klarer problemet.

Håber det giver sig, når det får lidt skylning med ferskvand!

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk