Håndholdt GPS

Hej 

Har en Garmin GPS64S som jeg er glad for, men jeg kan ikke få den til at holde pause når jeg holder pause, den fortsætter med at tælle både lidt km og tid selvom den sidder på kajakken og kajakken bliver ved  vandkanten.
Har prøvet at slukke for GPS og så tænde for enheden igen når jeg fortsætter sejlads, her vil den have talt km og tid. 
Det kunne være dejligt at få sat den på pause og så fortsætte når jeg sejler videre og den ikke tæller km og tid mv. når jeg bevæger mig rundt på land, tænker nået hen af et stopur med omgangstid :-)

Hilsen

Palle

6 kommentarer

Morten Vogelius KE-PREMIUM

Hej Palle

Jeg havde engang en Garmin Oregon

Slukkede den hver dag på en længere tur og hele sporet var der og den holdte nogenlunde batteri på den måde

Måske lidt ærgerligt at den skal slukkes ved pauser for at virke som du vil have den til

Ellers må der være en indstilling til ‘Kun at registrere bevægelse’ i menuen

?

Vh

Læs mere
Læs mindre
Palle Jensen KE-PREMIUM

Hej Morten

Er begyndt at slukke enheden :-)

Palle

Læs mere
Læs mindre
Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Palle

Jeg har gravet rundt i menuer og manual til min Garmin 64s'er - det er rigtigt nok ud til at der desværre ikke er en mulighed for manuelt at starte og stoppe tracking, andet end som  Morten Vogelius   skriver at slukke den og tænde den. 

Garmin 64s og andre Garmin-enheder bør være i stand til at opdage automatisk, når de ikke flytter sig, men det er sandsynligvis skiftende hvor følsomme og hurtige de er til at opdage at de ligger stille. Lidt støj på GPS signalet kan snyde dem til at tro at de flytter sig nogle meter, selv om de ikke gør. Måske de kombinerer GPS data med sensordata fra det indbyggede kompas.

På Garmin 66s manualen ser det ud til at der er en stop/resume funktion. Citat fra manualen: 

"By default, the device automatically starts recording your path as an activity when it is turned on and has acquired satellite signals. You can pause and start recording manually."

Hvis en af jer Kajakenergi-medlemmer der ude, har en Garmin 66 GPS, kan bekræfte om den funktion virker, vil det være meget nyttigt. Læs mere om den her. 

Mvh, Tue

Læs mere
Læs mindre
Palle Jensen KE-PREMIUM

Hej Tue.

Har lige været på en weekend tur og her prøvede jeg at slukke enheden ved frokost og så starte igen, hoved kun talt få meter og tid nul. Da vi kom til overnatningen lod jeg enheden ligge til opladning og tændt indtil sengetid og her talte den 3,84 km og lidt tid :-(

Så som Morten siger så slukker jeg enheden når der skal holde hvil. :-)

Palle

Læs mere
Læs mindre
Morten Vogelius KE-PREMIUM

Nu vi er ved GPS snakken

Er der nogle der kan fortælle mig om hvor godt den store In Reach fra Garmin kan bruges til navigation?

F.eks. hvis man sammenligner den med Garmin 64 / 66

Nu bliver det jo snart Jul 😁

Læs mere
Læs mindre
Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Morten - er det InReach Explorer vs. GPSMAP 66i du spørger til? 

GPSMap 66i har indbygget den samme InReach nødsignalering som InReach Explorer. Samme funktioner i tovejs-kommunikation, samme abonnementspriser, men 66i er bedre på stort set alle andre punkter (også skærmstørrelse og navigation), med undtagelse af to ting: Batteri-levetid og størrelse. Begge er relativt store enheder, men særligt Garmin GPSMAP 66-serien er nogle store "mursten" at have med at gøre.

Der er mere info at hente på sammenligningen af InReach Explorer og Garmin 66i her

Det kan være smart at have sattelit-nødsignaler med, men det bringer også spørgsmålet op, om det er smart at have navigation og nødsignalering til at køre på samme enhed: Hvis GPS og navigation tømmer batteriet, går det ud over nødsignaleringen. Samme spørgsmål gælder også for VHF radioer og Mobiltelefoner.

Mvh. Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk