Nyt vand til pagajen

I manøvrering lektionen om bagror, blev det nævnt at effekten øges når bladet placeres i nyt vand (lidt væk fra kajakken). Er det det samme som gør sig gældende i rotaget. Her fører man bladet skråt ud fra kajakken under rotationen, så bladet står i nyt vand. Kan du forklare hvilke kræfter der er tale om? For ved at føre bladet skråt ud øger man drejemomentet i modsætning til at trække bladet ned langs kajajaksiden, men man ror hurtigere ved den skrå bevægelse. 

1 kommentar

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Jacob

Bare lige for referencen, så er klippet her:

Klippet er fra Session 3 i Færdighedsforløbet om manøvrering.

For manøvrering og med statiske tag (bagror, forror, hængende træktag) er vi ude og finde gevinster på de små marginaler - der betyder det noget for følelsen af bladets greb i vandet, at det skæres i vand uden turbulens.

Den helt centrale pointe omkring skrå udadføring af pagajen ved fremadroning, er at det gør det muligt at overføre kræfter fra vand til kajak gennem en strakt nederste arm, og at drive bevægelsen gennem en større grad af kropsrotation hvor de store muskelgrupper i ben, mave, ryg i spil.

Et træk ned langs kajakkens side i turbulent vand, vil sandsynligvis resultere i mindre greb i vandet - men jeg har ikke viden til at sætte tal på hvor meget. Min umiddelbare vurdering vil være at den vigtigste faktor er kroppens bevægelse og hvilke muskelgrupper der arbejder - men følelsen af at pagajen "bider" i nyt vand, kan jeg (igen subjektivt) godt genkende!

Du øger drejningsmomentet, men i en havkajak der som udgangspunkt er temmelig retningsstabil, Skroget og finne/ror for at det ikke drejer kajakken nævneværdigt, umiddelbart efter et ro-tag sætter du bladet i vandet på modsatte side og laver et tilsvarende tag der.

I kano og på SUP padles der med ét blad i samme side og holdes samme padle-side i lang tid i træk. Her er kraftoverførslen og biomekanikken effektivt til at arbejde med lodret padel, ned langs siden af skroget. Her prioriteres retningsstabiliteten højt, fordi en udadføring af bladet netop giver dig drejningsmomentet og starter et sving. 

Håber dette er med til at uddybe - selv om det måske ikke er et eksakt svar.

Mvh, Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk