beregning af max. strømhastighed ved tidevand

Hej

jeg har ladet mig fortælle, at man kan gange forskellen i vandhøjde ved flod og ebbe med en bestemt faktor for at beregne max. tidevandshastighed. Men er der nogen, der kender den faktor?

3 kommentarer

Allan Olesen Olesen

Det lyder ikke rigtigt.

Du kan have forskellige max. strømhastigheder ved samme tidevandsforskel. Det afhænger jo også af forholdet mellem disse to arealer:

1. Arealet af det tværsnit, vandet skal strømme igennem. Altså rendens bredde x dybde.

2. Overfladearealet af det bassin, som skal fyldes op gennem renden.

Jo mindre areal 1 er i forhold til areal 2, jo højere vandhastighed får du.

Der kan naturligvis opstilles lokale regler for en bestemt rende, hvor de to arealer ligger fast. I Grådybet ved Esbjerg går du nok f.eks. ikke helt ved siden af, hvis du siger, at 1 m tidevandsforskel svarer til 2,5-3 km/h strøm midt mellem højvande og lavvande. (Som gennemsnit for hele turen ud gennem Grådybet.)

Læs mere
Læs mindre
Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Enig med Allan - der er ikke en generelt gyldig faktor du bare kan gange med.

Lokalt og specifikt for Grådyb for Esbjerg, vil en faktor 2,5 til 3 nok være et ret godt skud på en omregning mellem tidevandsforskel og strømmens hastighed i km/t.

Samtidig bygger det på en antagelse om at forholdet mellem tidevandsforskel og strømhastighed er lineært. Det er muligvis ikke tilfældet overalt - tidevand er noget komplekst stads fordi det påvirkes af så mange faktorer. 

Ud over kyst- og bundforhold og bassin-volumen, som Allan nævner, er strømmens hastighed også påvirket af hvor lang tid der går mellem strømskifte:

• I Danmark er det oftest omkring 6 timer (plus en smule) mellem strømskifte. Enkelt.
  • Andre steder (f.eks. Skotland, Wales) kan der forekomme 5 timer med strøm i én retning og 7 timer strøm i modsat retning. Sådan et sted, vil strømmen være mærkbart kraftigere i det interval der er kortest. Og det, selv om tidevandsforskellen (højdeforskellen mellem HW og LW) er den samme.

Torben Granat : Dit forslag er ikke helt ved siden af - men det har bare sine begrænsninger: Ofte er det nyttigt at have simple systemer der tillader hurtig hovedregning. På lokal skala i ét område (f.eks. Esbjerg) , kan ideen godt fungere som et estimat. Du skal bare være bevidst om at det er knyttet til lokale faktorer.

Du kan starte turen med en antagelse om strømhastigheden på dagen, og så kan du kalibrere den antagelse med en praktisk måling: Lad kajakken drive i strømmen når der er maksimal strømhastighed, samtidig med du tjekker på en GPS hvor hurtigt det går.

Mvh, Tue

Læs mere
Læs mindre
Torben Granat KE-PREMIUM

Tak for gode svar. Jeg er særligt vild med kommentaren: "tidevand er noget komplekst stads...😊. Det er så sandt, som det er skrevet. 

Vi ses på vandet

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk