NDK Romany Sport RM PE

Hej

Jeg vil høre om der er nogle af jer, der har erfaring med NDK Romany Sport RM PE?

Jeg har allerede en P&H Cetus HV og skal have mig en ekstra kajak :-) Så jeg tænkte at jeg skal have noget mere manøvredygtigt og gerne en plastikkajak, så den kan holde til lidt ekstra. 

Hvad er jeres erfaringer med den? Hvad er godt? Hvad er skidt?

Jeg kan tilføje, at jeg ror på IPP4-niveau (eller skal til eksamen her i oktober, så det vil tiden jo vise) og er instruktør 2. 

Bh Simon

4 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Simon 

Jeg har prøvet den ganske kortvarigt et par omgange som en "låner" og for mig står den som en god plastik-havkajak. Givetvis mere manøvredygtig end Cetus HV alene på grund af længden. Den er bygget som en plastik-version af Romany Surf, så den har ret meget benplads og højde under dækket.

Positivt:

• Plastik-kvaliteten er stærk og god. 
  • Glasfiber-cockpitkarmen gør at spraydecks sidder godt og tæt.
  • Glasfiber-sædet er samme standard som NDK glasfiberkajakker.
  • Fravær af "snackluge" så du i stedet kan montere en Under Deck Bag
  • Balancerede og forudsigelige manøvreegenskaber og masser af stabilitet.
  • Lugekarmene er skruet i skroget, og lugerne er runde = gode odds for vandtætte pakrum
  • Gennemtestet design og kvalitet.

Negativt: 

• Vægten - det er en plastkajak i den tungere ende. Det mærkes på acceleration i bølgerne, og når du skal bære den rundt på land.
  • Topfarten på fladt vand - ikke verdens hurtigste kajak (men det er heller ikke det den er bygget til).
  • Jeg har oplevet at undersiden af cockpitkarmen på visse eksemplarer havde nogle halv-skarpe kanter og virkede til at være lidt lemfældigt fuget i. Vandtætte, ja - men finishen kunne være bedre. Tjek det eksemplar du ønsker at købe, for hvordan det ser ud. Det kan nemt have ændret sig til det bedre!

Alternativer: Andre plast-kajakker der også giver gode surf/bølge egenskaber.

• P&H Delphin 155
  • Valley Gemini SP

Bedste hilsner, Tue

PS. Husk at træne meget i netop den kajak du skal til IPP4 prøve i, så du kender den ud og ind, i de forhold prøven kører i. Sidste-minuts-ændringer i grej-valget og særligt en udskiftning af kajakken er en kalkuleret risiko. Ofte er det bedre at gå til prøve med et kendt udstyr (gælder både kajak, pagajer og alt muligt andet)

Læs mere
Læs mindre
Simon Holm KE-PREMIUM

Hej Tue

1000 tak. Meget nyttigt med pros & cons. Godt at høre at det er en ordentlig kajak.

Gemini bliver desværre for lille til mig og Delphine 155 er vist i restordre (i hvert fald her i området). Men det lyder jo også til at være en fin kajak som supplement til min cetus. Og ja, god pointe i ikke at skifte udstyr før IPP4 prøve. Det var absolut heller ikke planen. Er ret glad for min Cetus. Har bare brug for en kajak mere ;-) 

Bh Simon 

Læs mere
Læs mindre
Daniel Larsen KE-PREMIUM

Efter aftale med Tue lægges denne op:

Ja jeg var ude med Tue på en fyrtårnstur forleden, hvor jeg troppede op i en ny Romany Sport PE :-)

Sport’en er en rigtig god allround-kajak, med orientering mod teknik, leg, surf. Den kan sagtens rulle (og jeg synes faktisk den er ganske udmærket til det!), men du kan finde andre plastik-kajakker der er bedre til lige netop den disciplin. Fx Boreal Baffin eller måske P&H Delphin. Men som sagt – den lader sig ikke stå tilbage, og man ruller fint i den. Jeg har aldrig oplevet bagdækket som højt på den besværlige måde – hverken ift. redninger eller ift. rul. 

Den er super til kant, og derfor også til teknik. Den er super til leg i bølger fordi den er ret banan-formet, og derfor har enderne mere ude af vandet end så mange andre kajakker med længere vandlinjer (og derfor nemmere at manøvrere i bølger). Byggekvaliteten er super høj synes jeg. Den er ret stiv af en plastik-kajak at være, og glasfiber-karmen og sædet er rigtig godt lavet og man sidder godt. Der er lige plads til en oppustelig paddlefloat under sædet ;-) .

Lugerne er gode og virkelig vandtætte (!). En enkelt ulempe ved de runde luger er dog at det kan være svært at få teltet i kajakken medmindre det er ret småt.

Jeg er selv 190/82, og har lavet ganske få modifikationer. Den ene er skum omkring knæene, så jeg sidder mere ”til” – der er ret meget plads til benene, og mere end jeg har brug for. Det næste jeg skal have gjort er at slibe karmen lidt dér hvor skinnebenene skal ind og ud – dvs. forrest i nøglehullet i cockpittet. Det er altså lidt skarpt synes jeg, og jeg har fået hudafskrabninger på benene mere end 1 gang når jeg padler i shorts om sommeren. 

Jeg fortryder bestemt ikke valget. Jeg synes det er høj kvalitet og fede sejlegenskaber til en rimelig pris. Jeg anbefaler derfor også meget gerne kajakken til instruktører og til voksne legebørn ;-)

Et lille OBS-punkt hvis du skal have kompas i er, at et Silva 70D ikke passer. Du skal have fat i et Ritchie kompas.

Samlet set er mine oplevelser:

Positiv-listen:

1.      Super til leg i bølger

2.      Super til teknik

3.      Super til surf

4.      Rigtig god byggekvalitet

5.      Nem at rulle (uden at være mit absolut førstevalg til disciplinen)

6.      En super fed dagsturskajak evt. med en overnatning. Til leg og som instruktør. 

Negativ-listen (det handler jo selvfølgelig om trade-off’s) :-)

1.      Cockpitkarmen kan være hård ved benene

2.      Der er rigtig meget plads til benene (måske lidt for meget til de fleste) – her er et par skumplader din hjælp medmindre du er 2m+ og har behov for pladsen

3.      Der er ikke den store pakvolumen (medmindre du pakker ekstremt let får du ikke mere ned i den, end til en 4 dages tur)

4.      Den er ikke direkte langsom, meeen det er heller ikke ligefrem den hurtigste kajak du kan finde (pga bananformen er vandlinjen jo ikke så lang). En god fremadroningsteknik er påkrævet for at følge med på langture med andre erfarne (ipp3-5) padlere (6-6,5 km/t).

5.      Lidt til den tunge siden uden det er voldsomt

Mods jeg har lavet indtil videre er:

1.      Reflekstape udvalgte steder

2.      Nogle kugler på dæklinerne udvalgte steder, så man bedre kan gribe fat med handsker om vinteren

3.      Kompas

4.      Skumplader limet fast på indersiden af kajakken ved knæene, for at give et mere ”tight fit”

5.      (Planlagt) Slibe glasfiberkarmen forrest i nøglehullet hvor benene skal op og ned + påmontere keel eazy for at beskytte skinneben ved entry og exit

6.      (Planlagt) Bore et lille hul i finnen og køre en snor igennem så finnen kan tvinges ned ved hjælp fra anden, hvis småsten har sat sig i kilen så det ikke kan komme ned. 

Håber at dette hjælper lidt – ellers så sig endelig til J

DBH
Daniel

Læs mere
Læs mindre
Simon Holm KE-PREMIUM

Hej Daniel

1000 gange tak for rigtig gode og udførlige råd. 

Det gjorde udslaget for mig. Købte den i går og har her til aften været på første tur i den :-) En mindre tur i regn, men til gengæld med masser af strøm ved slusen i København. Ikke helt whitewater, men tæt på. 

Jeg fandt den super fed at ro i. Virkelig manøvredygtig. Præcis det jeg ledte efter. Så tak for at give mig det sidste skub - og tak Tue for kontakten :-)

En ting jeg dog skal have ændret på. For mig sidder sædet simpelthen for lavt i kajakken. Jeg er åbenbart ikke smidig nok til at sidde helt på bunden af kajakken. Jeg fandt et stykke af et liggeunderlag at sidde på, og den 1 cm gjorde en god forskel. Det gav både bedre komfort, og gjorde faktisk at kajakken var lidt lettere at kante osv fordi jeg kom en anelse højere op og fik ændret tyngdepunktet. Prøvede også med et dobbelt lag liggeunderlag, men det var for meget. Meget interessant at mærke - tror det er en "øvelse" jeg vil bruge til lidt mere avanceret teknikundervisning.

Så skal blot lige finde en måde at få hævet sædet på - men det må kunne lade sig gøre. 

Tak igen - og sig til hvis du kommer forbi slusen en dag med strøm. Så kan jeg kigge ud :-)

bh Simon

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk