Vanskelig kursist

Jeg blev bedt om min mening om en kursist som har haft 6 lektioner. Problemet er at han stadigvæk sidder helt spændt så han ikke kan ro og har meget vanskeligt ved at lære øvelserne.  Så spørgsmålet er kan han "blive løst op" så han kan lære at ro eller vi skal sige at kajakroning ikke er for ham? Det skal nævnes at han godt kan sine redninger og har det godt i vandet,  men altså ikke  i kajakken hvor han er bange.  Jeg tænker om han skal have en chance hvor vi begynder helt forfra.  Er der nogle som har lignende erfaringer og gode råd til hvad vi kan gøre inden vi omgiver 

5 kommentarer

Simon Holm KE-PREMIUM

Hej Jacob
Jeg havde på et tidspunkt en kursist, der var lidt ligesom det du beskriver. Det viste sig, at hun var vandskræk. Hun kunne godt lave redninger, men hun var bange for at falde i. Så hun sad helt stift i kajakken. 
Det hjalp ret meget, da vi begyndte at tale om, at hun var bange og arbejde med at vælte langsomt i (via assisteret grønlænder redning). 
bh Simon

Læs mere
Læs mindre
Stine Hansen KE-BASIC

Hej Jacob.
Udover lege med vand tilvænding, hvor de vælter og øver at blive der i flere sekunder, så bruger vi freespee leg og indimellem balance leg på kajakken. Altså det bliver naturligt at falde I hele tiden og med freespee,glemmer de fleste at de sidder i en kajak, der går virkelig sport i den.
Mvh Stine 

Læs mere
Læs mindre
Kamilla Bærtelsen KE-PREMIUM

Hej Jacob. 

Uden at vide hvilken undervisning og hvilke ting han har været igennem om kajakken er indstillet korrekt mm. ville jeg umiddelbart lave en masse kjakleg med ham. Masser af balanceøvelser hvor han kommer ud og sidder/kravler på kajakken. 

Det lyder som om at han skal blive fortrolig med kajakken og vandet. Hvis han ror med sprayskirt ville jeg bede ham om ikke at fastgøre det når han sidder i kajakken til at begynde med.

God fornøjelse. 

Mvh Kamilla

Læs mere
Læs mindre
Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Jacob

Jeg har mødt tilsvarende situationer, og kan godt konstatere at det bare ikke er alle deltagere, der passer ind i kursusforløbs-formater. De 6 lektioner der har kørt, har trods alt givet nogle fremskridt (redninger, og som du nævner, en konstatering af at det ikke er et problem at være i vandet).

Derfor synes jeg det er for tidligt at "dømme den ude" og give op. Hvis motivationen er til stede, og særligt hvis den kommer "indefra" deltageren selv - altså at personen oprigtigt gerne vil ro kajak, så er det værd at bygge videre på.

Jeg ville nok starte den med at kigge på, hvad målet er: Hvad er det i gerne vil opnå (sidde stabilt i kajakken, ro en given distance i et vist tempo, makkerredninger, selvredninger etc. - altså få et klart overblik over hvad det er i vil opnå, og hvornår det skal være nået. Hvor lang tidshorisont mener i og personen her, det er realistisk at sigte på.

Derefter, så er det en vurdering af om du/i vil gå all in og måske lægge en stor indsats for at hjælpe personen her. Det kan godt være det rækker langt ud over et standard kursus-format, men hvis i sætter jer for at det skal have en chance, så kan i tage udgangspunkt i grundigere snak om:

Fysik: Udholdenhed, kondition, styrke, kropsvægt, smidighed, balance, der generelt udfordrer?  Kan i sætte et træningsprogram op med øvelser på land (og i vandet) som udvikler på det? Den lange indsats starter med små skridt.

Mentale aspekter: Er der tidspunkter hvor spænding, frygt/angst, nervøsitet spiller ind? Er der situationer, steder og sammenhænge der fører til at personen er afslappet, glad, begejstret? Kan i spore nervøsitet, som personen her ikke selv erkender?

Udstyrsvalg: Kan i vælge en mere stabil kajak her til en start. Måske en kajak der vil være udpræget stabil, men som kan give den nødvendige tryghed?

Undervisningsrammer: Er der rovand og undervisningsrammer som egner sig særligt godt til denne kursist?

Tid og plan: Hvordan vil i fortsætte træningen og hvad kan deltageren selv gøre for at hjælpe i processen?

Min erfaring, fra helt reelle kursister der passer ret godt ind i din beskrivelse, er de kan flyttes længere end både de selv og i som instruktører måske tror, hvis ellers kroppen er med på det. 

Så hvis i og deltageren kan se jer selv i et længere forløb, så er det frem med den pædagogiske tænkehat, og måske den stabile kajak.

Bedste hilsner, Tue

Læs mere
Læs mindre
Jacob Zander Nielsen KE-PREMIUM

Tak til alle for de gode ideer. Vi fortsætte  og giver ikke op i denne omgang

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk