QGIS - skriftstørrelse

Jeg laver en del kort ved hjælp af QGIS, og det fungerer jo egentlig fint, men skriftstørrelsen irriterer. Den er så lille og det gør det unødvendigt besværligt at bruge til søs. Er det muligt at ændre det, så det er nemmere at læse?

2 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Er det skriften på selve kort-grafikken, så er det ikke muligt at ændre den, da det er raster-grafik (altså bitmap-grafik. Lige som almindelige fotos - når du skalerer kortet, er det alt der bliver skaleret: Både kortsignaturer og tekst). 

Måske kan det hjælpe at skifte til en anden målestok, f.eks. DTK250 som er målestok 1:250.000 - men så er det på bekostning af detaljer på selve kortet.

Hvis det handler om tekst (labels) du sætter på f.eks. i dit print-layout, så er der til gengæld masser af muligheder for at justere skriftstørrelserne, font, etc. i QGIS - her er alle muligheder åbne.

Mvh, Tue

Læs mere
Læs mindre
Carsten Jensen KE-PREMIUM

Det er desværre skriften på kort-grafikken, såh....

Problemet løses ikke m DTK250 - skriften er godtnok fin, men det kan ikke bruges til navigation, da det er så groft iøvrigt. Man kan jo bruge " de gamle" kort50 lidt endnu, det fungerer bedre. Konkret drejede det sig om kort til det sydfynske - der har jeg heldigvis kortmappen, der blev udgivet for nogle år siden, og der er der detaljer og fin skrift.

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk