Ror liner til Surfski

Kære venner

Selvom dette er et Surfski relateret spørgsmål tænker jeg at der nok er mange herinde der kan hjælpe

Jeg skal til at skifte mine ror liner der er Epics standard 2,5 mm (se foto)

Eftersom de er strømpeløse holder de for kort tid til min smag

Er det fx. Dynema eller måske endnu bedre Spectra jeg skal ud i og eventuelt hvilken tykkelse og hvilken butik

Løsning med wire er udelukket

Er der nogle der vil dele deres erfaringer?

På forhånd tak

Morten

4 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Jeg ville gå efter Dyneema, tykkelsen er nok en 3 mm, og den har rigeligt med brudstyrke, 800 kg. 

Kan købes i de fleste velassorterede skibsprovianteringer - blandt andet her i Thisted:

https://thistedmarinecenter.dk/baadudstyr/ankre-og-fortojning/tovvaerk-fortojningstov/dyneema-line.html

Tips til montering

Hvis linen er knækket og trukket ud af rørføringen, kan du prøve at bruge en støvsuger til at suge en ny line igennem - sæt sug på den ene ende af rørføringen (gaffatape eller makkerhjælp til at holde), og "fodre" linen ind i røret til den kommer igennem. Sug evt. en tyndere line igennem først, hvis det er nemmere.

Lad os endelig høre hvordan det går med udskiftningen af rorliner - det er nok et service-vedligehold som de fleste surfski-ejere kommer igennem før eller siden.

Mvh, Tue

Læs mere
Læs mindre
Morten Vogelius KE-PREMIUM

Hej igen

Har undersøgt markedet for egnede ror liner grundigt nu og anbefalingerne lyder, som Tue skriver, på 3 mm Dyneema

Nogle producenter kalder det Spectra

De fleste på markedet har benævnelsen SK78 og det passer med de nævnte 800 kilos brudstyrke på 3 mm

Der findes også en SK99 med endnu højere brudstyrke og den bestilte jeg hjem (skulle vente 2 uger).. Men desværre kom den aldrig hjem og det ser ud som at markedet er støvsuget

PS Blev frarådet at bruge 4mm da den bliver for svær at få igennem

Endte ud i at få den 3 mm Dyneema Tue linkede til her i Thisted og det er samme line jeg bruger som Ridgeline i min hængekøje (er ikke faldet ned endnu, men det er en helt anden historie)…

På min anden Surfski har jeg tidligere skiftet linerne til en Dyneema med strømpe på, men den bliver hurtigt stiv og ufleksibel.. Det kører dog fint nok men tror strømpen slides hurtigt

Der var en del slid allerede på min nye Skis liner, men det er primært der hvor de kører igennem et hul i fodpedal skinnerne 

Har nu monteret liner der erstatter disse huller

Så en video på YouTube hvor de stopper Dyneema linerne ind i hinanden og limede..

Dette gjorde jeg først (se foto 1)

Rimelig nemt, men samlingen blev for tyk til at hive igennem rørene

Selv efter at jeg havde barberet af med en hobby kniv

Derfor blev det det samme metode som tidligere:

Lim på enderne, gøre dem spidse og så sy dem med fiskesnøre.. Man kan lige slå nogle halvstik rundt om line enderne for at minimere tykkelsen (se foto 2)

Således endte den historie

Aloha fra Cold Hawaii 🤙

Læs mere
Læs mindre
Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Tak for opfølgningen, fedt at høre dine erfaringer og at du fik det til at virke.

Selv om knækkede rorliner / wirer ikke er hverdagskost, så er det alligevel en ting der sker. Der er folk derude som arbejder med løsninger til nødstyring, så man kan ro turen færdig med kun 1 rorline.

Dem kan der ses mere om her: https://www.surfski.info/latest-news/story/1684/tech-tip-emergency-steering.html

Mvh, Tue

Læs mere
Læs mindre
Morten Vogelius KE-PREMIUM

Yes tak for det svar Tue!

Havde hørt om elastik løsningen og set en video med det og tænkt mig at montere systemet (en elastik rundt om håndtaget) i morgen…

Eneste problem er hvis jeg ikke kan få inspektions låget af til ror brønden når jeg ligger derude

Måske jeg skal til at medbringe sådan et hjælpe værktøj til ældre til at åbne rødbedeglasset med nu også 😂 (Nej tror tangen i mit multitool kan klare det, bliver testet i morgen)

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk