Strøm vs vind

I forbindelse med planlægning af tur har jeg tænkt på, hvor meget hhv vind og strøm påvirker kajakken. 

Lad os sige, at vi planlægger en tur, hvor vi enten skal ro med eller imod strømretningen....

Hvis man ved at vind og strøm går i modsat af hinanden, f.eks strøm på 3,9 knob (2 m/s) og vind på 5 m/s i modsat retning. Hvilken retning vil det så være mest hensynsmessigt at ro? 

Jeg tænker på, om man kan sige noget om, hvordan forholdet mellem modsat vind og strøm skal være, for at det er lige meget hvilken rute man tager. Findes der nogen tommelfingerregel her?

2 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Ása

Et godt og relevant spørgsmål, og hvis jeg skal gi' en tommelfingerrregel er det at "strømmen trumfer vindens påvirkning" - sagt på en anden måde: Vinden skal være temmelig meget kraftigere end strømmen, for at give den samme reduktion / forøgelse i hastighed som strømmen kan give dig. 

Hvis vi ser på vind og strøm hver for sig, så er mine erfaringer her:

Vindens påvirkning - når du ror i modvind:

• 0-3 m/s - stort set ingen påvirkning, vi kan holde maksimal hastighed
  • 4-5 m/s - minimal påvirkning: Det reducerer hastigheden med 0,5-1 km/t
  • 6-7 m/s - mærkbar påvirkning, minus 1-2 km/t, men stadig til at ro imod over længere distancer
  • 8-10 m/s - tydelig påvirkning, minus 2-3 km/t for øvede.
  • 11-13 m/s - øvede holder minus 3-4 km/t, begyndere når grænsen for fremdrift over længere stræk.
  • 14-18 m/s - øvede når grænsen for fremdrift over længere stræk.

Strømmens påvirkning, når du ror i modstrøm:

Træk strømmens hastighed fra din roede hastighed. Det bliver ret hurtigt temmelig langsomt:

• 0,5 knob modstrøm reducerer hastigheden med 1 km/t, svarende til  5 m/s modvind
  • 1 knob modstrøm reducerer med 1,8 km/t, svarende til måske 6-7 m/s modvind
  • 2 knob modstrøm reducerer med 3,6 km/t, svarende til 11-13 m/s modvind
  • 3 knob modstrøm reducerer med 5,6 km/t, svarende til 14+ m/s modvind

Den simple konklusion er derfor, at når strømmen er over 1 knob (1,8 km/t), så bliver strømmen hurtigt den dominerende faktor for dit tab af hastighed, og det oplagte valg bliver at vælge en tur i medstrøm, hvor du lever med modvind. Der kan du stadig få fornuftige fremskridt, modsat hvis du har vinden i ryggen men hele tiden bliver sat tilbage af strømmen.

Der er stadig andre aspekter, der er værd at tænke ind:

• Kajak og pagaj: Nogle kajakker ligger højt på vandet og fanger meget vind - andre kajakker er lave, og mindre vindpåvirkede. Det samme gælder for pagajen, afhængig af bladstørrelse og skivning. Valget af kajak (og pakning af kajakken) kan gøre en stor forskel
  • Teknik og Fysik: Hvor højt tempo kan du (og resten af gruppen) holde? Der er en stor forskel på dine muligheder i forhold til at ro i modvind, når du kan ro effektivt til og sætte et tempo på 7,5 km/t i stedet for 5,5 km/t. Det er en af de rigtig gode grunde til at træne effektiv fremadroning (fysisk, teknisk og mentalt overskud).
  • Læ for strømmen: Kan ruten lægges helt tæt på land, og dermed udnytte eddies (modstrøm) eller læ for strømmen? Rutevalget kan gøre en kæmpe forskel, og taktiske rutevalg kan give dig hjælp selv i kraftig modstrøm.
  • Landskab: Er der steder på ruten hvor i kommer i læ for vinden? Eller steder på ruten, hvor vinden øger i styrke (faldvinde ned gennem en dal/åbning i landskabet).
  • Pauser: Når afdriften er stor, forsvinder gevinsten ved at holde pauser på vandet: Den energi vi skal bruge på at genvinde tabt distance, er større end den energi vi sparer på at holde pauser. Den mest økonomiske pause-form består i at ro langsommere en periode, og undgå afdrift. Det bliver en udfordring at spise/drikke, og det bliver både mentalt og fysisk drænende at ro med høj intensitet i lang tid.
  • Vind og bølger kan gøre det svært at holde retningen på kajakken, svært at holde sammen på gruppen og svært kommunikere med hinanden. Det er et problem uanset om der er strøm, men når der tilsættes strøm modsat vindens retning, bliver bølgerne ofte større og endnu mere krævende at ro i.

Jeg håber det kan være med til at sætte perspektiver på valget af om der roes ud i modvind eller modstrøm. 

Den helt korte version: I "Vind mod strøm" scenarier bliver strømmen hurtigt den dominerende faktor for afdriften!

Bedste hilsner, Tue

Læs mere
Læs mindre
Ása Ósá KE-PREMIUM

Tak for et meget udførligt svar. Fint værktøj til i planlægningen 🤗.

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk