Instruktør 1 og 2 undervisning

Hej,

Vi har en klub, som afholder en roskole hen over sommeren. I år er der 16 på holdet. Det slutter med at deltagerne kan få en IPP2 efter endt forløb og pensum har været kørt igennem.

I klubben har vi både Instruktør 1'ere og Instruktør 2'ere som deltager i undervisningen. IPP2 delen af undervisningen varetages af Instruktør 2'erne og Instruktør 1'erne deltager som hjælpeinstruktører.

Her er så spørgsmålet, som er både af sikkerhedsmæssig og juridisk karakter:

Kan én Instruktør 2'ere stå for undrevisningen af op til 16 (altså mere end ratio 8), hvis der deltager en eller to Instruktør 1'ere som hjælpeinstruktører under forhold beskrevet i normen for IPP2 (op til 5 ms osv.)?

Godt forum iøvrigt...dejligt at kunne søge hjælp og bistand her ;-)

2 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Claus

Instruktør:Kursist Ratioerne er vejledende tal, og det vil være op til Instruktør 2'en at vurdere om det sikkerhedsmæssigt og pædagogisk er hensigtsmæssigt at køre med 1 eller 2 assistenter, og i den helt konkrete situation, vurdere hvor stor grad af rutine, instruktør-teamet som helhed og den enkelte instruktør har.

Rent formelt, så er det med i Instruktør-1'ens kompetencerne at assistere en Instruktør-2 ved IPP2 undervisning

det helt korte, præcise svar er "ja det kan i godt" - med den vinkel på, at det selvfølgelig forudsætter at pædagogik og sikkerhed ikke sættes over styr. 

Spørgsmålet leder i øvrigt ret godt tilbage til den didaktiske relationsmodel som en model der kan bruges til at forklare, at når målgruppen (holdstørrelsen) ændrer sig, så tilpasser vi andre parametre i undervisningen. Flere instruktører på, vil være en justering i rammerne. Måske der også skal tænkes i justeret undervisningstid for at sikre der er tid til koordinering imellem instruktørerne.

Rigtig god vind med jeres kursus!

Bedste hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Tak for et klart svar på den Tue ;-)

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk