Søkort

Hej alle sammen 

Nu har jeg let på alle de hjemmesider jeg kan og kan ikke finde det jeg søger.

Så nu håber jeg at i kan hjælpe.

Jeg er på udkig efter søkort har fundet mange eks: https://www.marineudstyr.dk/sokort-saet-3-dk2-kobenhavn-og-sjaelland.html 

Mit problem er at jeg gerne vil have dem i A4 og det jeg kan finde er i A3 så hvad gør i og hvad bruger i når i er af sted. 

De bedste kajakhilsner Torben

5 kommentarer

Hej Torben

Det er rigtigt set, at søkort på papir, generelt er i større format end der er fedt at bruge på dækket af en kajak - de er beregnet til planlægning på større skibe, hvor det store format er praktisk og giver et godt overblik.

Den løsning jeg har fundet for at få dem på kajakken, er at købe et sæt søkort på papir, og kopiere relevante udsnit af dem til brugs-kopier (ofte A3-størrelse) jeg anvender på dækket af min kajak.

Jeg sørger for at få længde- og breddegrads skalaen med ind på arbejds-kopien, så jeg stadig kan måle afstande (breddegrader = sømil) og udtage positioner. 

Derefter putter jeg kopierne i lamineringslommer, og tager dem med på tur.

Håber det er en løsning der kan bruges for dig!

Mvh
Tue

Læs mere
Læs mindre

Hej Tue

Tak for dit svar.

Hvis jeg forstår dig rigtigt så bruger du A3 kort til din kajak.

For hvis det er tilfældet så kan jeg godt bruge de kort jeg har fundet. Syntes bare at når jeg snakke med folk så siger de at de bruger A4 kort. Det var derfor at jeg søgte A4 kort

Hilsen Torben 

Læs mere
Læs mindre

Ja, helt rigtigt: A3-størrelsen passer godt på dækket de fleste havkajakker, og det er typisk den størrelse jeg bruger til dags- og overnatningsture. Det dobbelt så store kort-område du har på A4 papiret, gavner overblikket.

Udfordringen med A3-formatet er at de færreste af os har A3 printere og kopimaskiner på kontoret. Det kan klares på f.eks. det lokale bibliotek, til overskuelige priser per ark.

Til korte ture, undervisnings-opgaver, og på en tur der ikke går langt omkring, er A4 stadig et fint brugbart og mere håndterbart format.

Læs mere
Læs mindre

Havde du ikke lavet en video om montering af kortholder på kajak mener at det far noget med at den kunne glide frem og tilbage på kajakken.

1000 tak for hjælpen 

Læs mere
Læs mindre

Jo, det er rigtigt!
Den er her: https://www.onadventure.dk/blog/38278-en-ny-maade-at-saette-kortlommer-fast

Med lidt kreativ tilpasning kan den fungere med de fleste kortlommer der har den rette bredde - igen, A3 størrelse, og ankre i hjørnerne.

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk