Valley Avocet - Ror vs. Finne

Hej Tue. 
Kan se du anbefaler en Valley Avocet. 
Har fundet ud at den ikke har finne, hvilket gør mig lidt i tvivl om at evt købe den, i forhold til at holde retningen i vind. 
Hvad er dine erfaringer med den i forhold til det ?

2 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Langt de fleste Avocet'er har finne, så hvis du har fundet et eksemplar uden, er det en sjælden kajak - der er blevet produceret nogle stykker hvor halen er savet af kajakken og der er monteret et ror. 

Som udgangspunkt er Avocet designet til at roes med finne, og opfører sig rigtig godt med finne. Men den er til gengæld også afhængig af enten finne eller ror for at opføre sig ordentligt. Uden nogen af delene, er den ret vanskelig at tøjle i vind.

Jeg kender ikke til hvordan den styrer i vind med et ror, men generelt for kajakker med ror monteret helt ude på agterenden er det, at så længe du er på fladt vand virker roret fint - men i større medbølger/medsø slipper roret vandet og flapper rundt i luften, og du mister retningskontrollen. Temmelig frustrerende, og ikke godt for effektiviteten.

Så for at opsummere: Avocet (med finne) kan jeg stå 100% inde for: En super fin allround kajak der opfører sig godt i bølger. Jeg vil ikke direkte anbefale en Avocet med ror - mest fordi, jeg ved den fungerer virkelig godt med finne, og jeg har ikke erfaringer med hvordan udgaven med ror er at styre.

En overvejelse er selvfølgelig hvad den skal bruges til - og det vil måske kunne lade sig gøre at eftermontere et finnesystem i den, hvis du er fiks på fingrene.

Bedste hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Mange tak for hurtigt svar!:) 

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk