Fremadroning

Hej,

Foruden alt det andet, som er sjovt i en kajak, vender jeg ind imellem tilbage til fremadroning...i et stille håb om at forbedre min fart og udholdenhed.

Her er to videoer, som viser

1. tillempet tur-kajak stil med et "fejende" roterende tag...mere V form...sammenlignet med et

2. mere crunch tag (øverste arm går mere diagonalt ned og kraften kommer mere fra maven).

Begge dele virker for mig, men jeg har en fornemmelse af, at der er mere at hente, hvis jeg kan få teknik 1 til at virke bedre for mig.

Håber på at få nogle fokuspunkter eller tips...tak ;-)

Attached Files

2 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Claus

Tak for videoerne - og fedt at du arbejder med forskellige ro-stile og bevægelser, og har opmærksomhed på på hvilken fornemmelse du sidder med, på den ene og den anden tekniske bevægelse.

Jeg vender tilbage til de to to videoer, men først, lige en tur op i helikopteren, for at se på fremadroning i det store perspektiv. 

Det bevægelsestekniske er kun en del af fremadroningen, og når først du har det tekniske rimelig godt på plads, er det vigtigt at begynde at tænke bredere. Det er jo samtidig også sværere at svare på “hvor ligger forbedringspotentialet” fordi der er så mange flere nuancer at se på.

Eksperimenterne: Uden at eksperimentere og prøve nye ting af - så bliver det bare “mere af det samme”. Så eksperimenter hvor du er bevidste om tingene, er godt, sådan helt generelt. Du er allerede bevidst om at du kan ro med flere teknikker. Det i sig selv er jo et eksperiment.

Den store sammenhæng: Der er mange parametre i spil i fremadroning - og de er indbyrdes forbundne: Hvis du ændrer på én parameter, gør det måske noget ved de andre parametre også, eller kræver at du ændrer på dem.

• Fysisk styrke, udholdenhed og smidighed. Musklernes og nervesystemets evne til at levere kraft og koordinere bevægelser.  Kredsløbets evne til at yde “flere watt”, og at yde en vis indsats igennem mange timer.
  • Mentalt: Evnen til at styre tankerne og holde fokus, hvis fremadroningen bliver hård, hvad enten det er fordi du presser dig selv på fladt vand eller i vind/vandforhold der udfordrer.
  • Teknisk: Bevægelsen af pagajen: Isæt, powerfase, afslutning. Brugen af store muskelgrupper før de små muskelgrupper. Evnen til at ro teknisk effektivt også når trætheden melder sig.
  • Taktisk: Valget af kajak, pagaj og påklædning. Dine beslutninger omkring hvordan og hvor meget du varmer op, træner, strækker ud. Hvordan du har det med søvn, restitution, osv.

Grejet: 

• Skal forbedringerne komme med din nuværende pagaj? Andre pagajer kan ændre hvordan du udnytter blad-arealet, hvordan bladet griber vandet, hvor bredt du griber på pagajen
  • Skal forbedringerne komme i din nuværende kajak? Eller kan du se på andre kajaktyper? Alle kajakker har en indbygget grænse for en topfart nogle er hurtigere end andre. Hvordan er dine muligheder for at prøve andre kajaktyper? - Og har du motivation og lyst til at prøve det af?
  • Er påklædningen optimal for at kunne træne det du vil? Ingen tørdragt understøtter ret godt, det at træne langdistance høj-intens roning. Bevægelsesfrihed og varmeregulering bliver bare en parameter for god præstation.

…der kunne sikkert fyldes meget mere på listen her - det er bare en start.

Målene: Når du sætter dig et mål, begynder du at have noget at styre din trænings-indsats efter.

• Hvad er “forbedret fart” og “forbedret udholdenhed” - kan du for dig selv, sætte nogle målbare mål op for det?
  • Er det en forbedret topfart (f.eks. en 200-meter sprint) eller en bedre tid på f.eks. en 2000-meter test, hvor du fokuserer på at holde højere fart på en længere distance (udholdenhed)?
  • Benchmarks: Målinger af hvor godt du præsterer i dag, så du kan se om din træningsindsats hjælper.
  • Hvordan kan du helt konkret måle dine resultater? GPS? Telefon? Stopur? Pulsmåler?

Træningen: Hvor lang tid afsætter du med målrettet fokuseret træning på fremadroning vs. al mulig anden træning i kajakken? Hvor ofte kan du realistisik set træne? Er træning også “træning på land”?

Så til videoerne:

Teknik #1: Mere “åben” kropsholdning (måske bedre, dybere vejrtrækning og dermed, iltoptag). Marginalt mindre blad-areal i vandet. God rytme, med et smule længere ophold i luften. Kajakken er mere rolig i vandet på denne teknik, den vipper ikke så meget fra side til side som når du ror med teknik #2.

Teknik #2: Pagajen går dybere, og du udnytter mere blad-areal. Kajakken vipper mere sideværts når du gør det. Måske bliver bevægelsesmønsteret belønnet specifikt når du ror med grønlandsk åre, men hvis du ror med euro-pagajer eller wingpagajer vil teknikken koste dig effektivitet. Kropsholdningen, for mig at se, bliver til en lidt mere lukket og knap så “flydende og let”.  

Ud fra de to teknikvideoer du har vedhæftet, vil jeg tippe dig til at gå med med teknik #1 hvis du vil åbne for eksperimentere og udvikle videre på din fremadroning i retning af “mere fart”. 

Et par øvelser: Se om du ro med mindre “vip” fra side til side i kajakken. Det kan måske opnåes igennem at være mere spændt i lænd/mave, og være opmærksom om lårene presser op under lårstøtterne eller “svæver frit”. 

Jeg håber at svaret her kan sætte gang i tanker om din træning og perspektiver på - også selv om det blev langt! 

Bedste hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre
Tine Felding KE-PREMIUM KE-BASIC

Tak for at du deler, spinnede at se på. jeg har selv fået mange tips til at forbedre ved at studere Ivan Lawlers videoer omkring teknik på Youtube - godt tips fra Tue.

kraften ved fremroing, skal starte med at strekke det ene ben, så hoften glider bakover og du roterer bekkenet og videre overkroppen så motsatt skulder kommer frem, da får du best udnyttelse av kraft og kernemuskler, mave og rygg, gør det meste af arbejdet!

på video 2 bøjer du fremover i hofteled, da tror jeg du mister noe rytme og samspil som jeg nevnte ovenfor,

på video 1, holder du den rette rygg, men du mangler noe mer rotasjon i kroppen, så du får den ene skulder bedre frem .

foreslår du ser på video, få ind lidt mere rotasjon i bekken og rygg - måske kan du godt lene dig lidt mer frem, men det er avhengig af lengden på dine hamstrings og hvor godt du ellers sidder - har du noen plade ved fødderne som du kan skubbe fra imod??

Forstod du dette? lidt biomekanisk , men det er du som må teste ud, finne dine svar, hvad der fungerer for deg... lykke til - hører gerne mere!!

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk