Holder til Garmin 64st

Til at placere min Garmin 64st på mit lugecover foran på kajakken ( Zegul Bara ) mangler jeg en holder, som denne ”Suction Cup Window Mount Holder for Garmin GPSMAP 62 & GPSMAP 64 series” og som kan bestilles utallige steder i udlandet, bl.a. her:  

https://www.ebay.co.uk/itm/Suction-Cup-Window-Mount-Holder-for-Garmin-GPSMAP-62-GPSMAP-64-series-/141582707710

Har indtil nu ikke fundet et sted herhjemme som har en sådan. Skulle der være én der evt. har en anden løsning på en holder foran på kajakken og som sidder sikkert fast. Pt. har jeg urholdermodellen med to sugekopper, men den passer dårligt på kajakken.

Hilsen,

Torben,Køge

11 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Torben

Jeg vil pege dig i retning af at kigge på RAM Mounts - det er et fleksibelt system hvor du selv kan opbygge en holder der passer til det du har brug for.

f.eks. siden https://www.grejmontering.dk har delene:

Prismæssigt ligger RAM Mount løsningen i den høje ende, men det er til gengæld holdbart, lækkert konstrueret, og RAM Mounts er et fleksibelt system hvor du kan udskifte holderen med f.eks. en kamera-holder (gopro eller skrue-adapter).

Hvis du vil gå "mega billigt" så er der gør-det-selv løsninger som denne at lege med - men den tager tid og kræver selvfølgelig materialer at bygge, og finish'en på den er klart mere "rå og upoleret" :-)

Et par overvejelser om monteringen:

1. Vandtæthed: I forhold til beskyttelse af din GPS, så kræver RAM Mount holderen at du bruger GPS'en uden at have den pakket ind i en drybag. Garmins 64-serie er bygget "vandtæt" men vær opmærksom på at der stadig er nogle ret simple gummipakninger bagpå ind til USB-stik osv., der skal holde vandtæt.
  2. Flytbarhed: Hvis du skruer beslag fast i snackluge-dæksleet på din kajak, så er det svært at flytte holderen med over på andre kajakker. Der kan en sugekop-base være mere velegnet (dem laver RAM mounts også)
  3. Bølger, redninger, andet grej: Jo mere fastmonteret grej du har på fordækket, desto mere kan komme i vejen ved redninger, og når du skal håndtere kajakken på land og i bølger. Ikke dermed sagt at det er en dårlig ide at have GPS'en siddene fastmonteret, hvis det f.eks. giver dig noget i forhold til din træning at kunne følge med på hastighed, på et kort eller lignende, men være opmærksom på om det giver andre begrænsninger.

Jeg håber det er input der kan bruges, og du kommer i retning af en god løsning!

Mvh,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Hej Tue,

Tak for dit hurtige svar.

Jeg har kigget nærmere på RAM mount løsninger og det ser absolut solidt og gennemført ud, med et hav af kombinationsmuligheder. Hvorfor man så ikke har netop den type holder med som på det billede jeg vedhæftede, kan man undre sig over, når den trods alt findes overalt i verden, men altså ikke i Danmark.

Skidt nu med det, så bortset fra dem du har udpeget som en mulig løsning, så skal det for mit vedkommende være med sugekop mount, (RAM 224-1U ) idet jeg har en basisplade på frontlugen hvorpå jeg af og til har mit kamera påsat med sugekop, hvilket har virket upåklageligt i snart 4 år.

Dine 3 punkter er taget af notam, og dét med vandtætheden er jeg opmærksom på. Mit anvendelsesbehov med 64st er blot at have den med på længere ture og i rimelig roligt vejr / (fornøjelsesturer), ellers bliver den gemt væk.

”Mega billig” modellen springer jeg over, men absolut en løsning, hvoraf jeg selv har overvejet andre og som også ville være mere ”rå og upoleret”. J

Tak for svaret og for inputs.

Bedste hilsner,

Torben

Læs mere
Læs mindre

Hej Torben

Jeg har købt en Garmin marineholder til min 64S hos Marinetorvet, denne er til at skrue fast, men har valgt at lime den på dagturslugen. Denne løsning skal prøves i næste uge, hvor jeg vil ro rundt om Lolland

Mvh

Palle

Læs mere
Læs mindre

Hej Palle,

Super. Den havde jeg godt lagt mærke til, men da Garmin 64st ikke stod opført ( kun 62 ), antog jeg den som ikke egnet, men nu kan jeg se din 64 sidder der. Har så lige set at 62 jo er identisk, fysisk med 64, så jeg bestiller et stk. Tak for det og rigtig god tur Lolland rundt – spændende.

Læs mere
Læs mindre

Hej Palle,

Så modtog jeg min Garmin marineholder, men den ser godt nok anderledes ud end din. Dog fungerer den aldeles udmærket selvom det går lidt stramt med påsætning af GPS grundet den gummi beskyttelse som jeg har på min GPS, men den sidder så til gengæld FAST.

Jeg synes det er underligt, at der er så stor forskel på de to holdere idet man ikke har nogen valgmuligheder på deres hjemmeside, men skidt nu med det.

https://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1044

Den fås for øvrigt også her:

https://masnedoe.dk/garmin-marine-holder-til

Når man søger på ”marinemount Garmin 64” er alle holdere der vises magen til min.

Jeg vil så se om der kan fås en holder til mit kamera som vil passe til samme monteringsplade som så skal monteres på den lille forreste luge, således at man kan skifte mellem GPS / kamera.

Hvilken type lim har du anvendt ? Jeg vil dog måske / måske ikke skrue den fast og vil selvfølgelig sørge for at få punkterne godt tætnet.

Bedste hilsner,

Torben

Læs mere
Læs mindre

Hej Torben

Jeg har brugt tec 7 lim 

Jeg kan godt se at din GPS ser lidt andeledes ud end min, men holderen se ud som min    Tjek :-)

Jeg har lige været på en dejlig tur rundt om Lolland med GPS sat på sin nye plads, det eneste jeg måtte, var at dreje/ændre på holderen, således at den kom ca 5 cm længere væk fra mine lange arme (hænderne kunne godt ramme GPS en gang i mellem) håber du kan se det på billedet 

Det lyder spændende med samme fod til GPS og kamera, mit kamera er et Olympus  TG6

Hilsen

Palle

Læs mere
Læs mindre
Jan Krogsgaard KE-PREMIUM

Hej Torben,

Et alternativ til disse kan være en holder hos Outdoor Stuff der har tre sugekopper.

Det fungerer foreløbigt for mig til min Garmin GPS66i - jeg har være lidt pivet og købt en vandtæt pose også, og så ellers blot suge fast til fordækket og sikre stroppen fra posen til elastikkerne.

Det er enkelt at ændre til lodret stilling på holderen, hvilket jeg har gjort.

www.outdoorstuff.dk

Hilsen

Jan

Læs mere
Læs mindre

Hej Palle, 

Nu blev det så ikke aktuelt med lim for mit vedkommende. Jeg købte nemlig en ekstra lille frontluge ( 149,-DKK ) og har skruet bundpladen fast på lugen, sikret låsemøtrikkerne med sikaflex ( og afprøvet tætheden i vand ). Jeg gør så det indtil videre, at jeg skifter luger med henholdsvis mit kamera Olympus TG5, og så lugen med GPS foden. Lidt bøvlet, - egentlig ikke noget der generer mig, men jeg arbejder skam på at finde en løsning så jeg kun har GPS bundpladen og derved kan veksle mellem kamera og GPS og kun bruge én luge. Indtil videre har jeg også en vandtæt pose til min GPS som så ligger under en af elastikkerne foran. Jeg har ikke været ude for, at min holder er i vejen og at jeg kan ramme den med hånden. Da jeg havde den siddende på en holder med to sugekopper skete det at hånden ramte den, idet den kun kan sidde lidt ude på siden.

Hvad angår holder / anordning til TG 5 så er problemet, at gevindet i GPS foden er M6 med 1 mm stigning mens gevindet til kameraet ikke er M6 men måske Whitworth 1/4″, 20 tpi, eller også 1/4" UNC. Længe leve standardisering, eller mangel på samme, og man kan blot søge på ”gevindstandarder” så er jeg stået af. https://www.gewinde-normen.de/foto-gewinde.html 

Umiddelbart vil jeg mene det er 1/4 ” UNC når jeg ser på diverse fotosider og det man så skal finde er en adapter med M6 og 1/4 ” UNC, hvilket nok er svært.

En jeg har kig på er denne til kun 49,- DKK, og den må der kunne skabes noget ud fra.  

https://www.av-cables.dk/kamera-adapter-beslag/adapter-1-4-beslabeslag-til-kamera-tripod.html 

Lyder spændende med Lolland rundt og det er da noget af en tur. Forhåbentlig havde du brugbart vind og vejr. Jeg pønser på Langeland rundt, men er en smule betænkelig med østkysten ud mod Storebælt, men nok aktuelt tidligst i 2022. 

De bedste hilsner,

Torben

Læs mere
Læs mindre

Hej Jan, 

Tak for din alternative løsning, som jeg også havde haft kig på. Absolut en fin løsning. Jeg er ligesom dig lidt pivet og har skam også en vandtæt pose til min GPS hvis den ikke sidder på frontlugen. Den bør og skal dog kunne tåle at der kommer lidt vandpjask på den. 

Bedste hilsner.

Torben

Læs mere
Læs mindre

Nu har jeg fundet hvad jeg har ledt efter da jeg søgte på  ”1/4 " male to M6 male”. Disse skal så godt nok bestilles fra ikke EU land, hvilket jeg vil undgå. 

https://www.aliexpress.com/i/32849613254.html

https://www.aliexpress.com/item/32837973997.html

Derimod findes her nogle som kan bestilles fra Tyskland ( EU ), og de er tilmed bedre.

https://www.fotoschraubenshop.de/produkte/adapter-metrisch-zoll/adapter-1-4-m6-1/

https://www.dienadel.de/en/viablue-stainless-steel-thread-adapter-m6-to-1-4-20unc-set-of-4/a-353638701

Indtil videre har jeg ikke kunnet finde nogen her i Danmark, og det vil da være utroligt hvis de ikke kan fås herhjemme. 

Hilsen,

Torben

Læs mere
Læs mindre

Det er altid en god ide at ”kannibalisere” diverse maskiner, apparater etc. og gemme skruer møtrikker og des lige, så jeg fandt stumper frem fra gemmerne og har lavet en løsning som jeg er tilfreds med.

Fra et gammelt stativhoved var en lille holder der godt nok havde ¼ ” gevind - ”han” og ”hun”. På det indvendige gevind satte jeg en M6 mm snittap på og drejede det op, så nu passer det til 6 mm. Så var det blot at montere det på frontlugen, sikre det med en låsemøtrik, en slutskive samt en fløjmøtrik til at spænde det til. Jeg skal så lige have lavet det således at kameraet kan justeres op / ned. Desuden lavede jeg en adapter, af to skruer ( ¼” + M6 ) limede dem sammen med epoxy, og jeg vil så senere støbe det ind i resin, så det sidder 100%, men agter dog ikke at bruge den model nu jeg har den anden, så det er blot et forsøg. 

Hilsen,

Torben

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk