Bugsering af syg

Hej Tue :)

vi er i min trænings gruppe mod ipp2 instruktør eksamen, lidt uenig i nogle ting i forhold til at bugsere en til skade kommen. Vi har selv et par løsninger: 

1.

en fra gruppen bugsere den syge og instruktøren. Hvor bugsering har fat i begge kajakken men hvor instruktøren har mulighed for at løsne sig ud i kabinen. Minuset ved den er instruktøren er bundet til opgaven. 

2. 

Få en fra gruppen til at bugser den til skade kommende og få en i gruppe til at yde omsorg til den til skade kommende. 
instruktøren vil selvfølgelig være i tæt kommunikation med ham der yder omsorg.

her er instruktøren fri og kan hjælpe i andre situationer. 

har du andre løsninger?

2 kommentarer

Hej Kasper

Tak for spørgsmålet - godt du bringer det op her!

Mit udgangspunkt for at svare, er at der ofte vil være flere brugbare løsninger på problemet, og den specifikke situation er forskellig fra gang til gang, så først og fremmest: Evnen til at se på problemet foran dig, og træffe beslutninger der er tilpasset situationen, betyder virkelig meget.

Det kan starte med spørgsmål som:

• Hvad fejler den syge person? Hvor alvorligt er det? Bliver det værre med tiden?
  • Hvem kan bedst yde førstehjælp? Er der andre i gruppen end dig (instruktør) der kan?
  • Hvor stærke er resten af gruppen til at ro? Kan de bugsere? Har de bugserliner nok?
  • Hvor langt er der til næste "exit", en landing på en strand, eller retur til hvor i startede?

Helt principielt og meget firkantet, så vil det ofte være smart som instruktør/turleder at holde dig fri af bugseringen, og uddelegere arbejdet (din løsning #2). Dels sparer du kræfter på ikke at trække rundt på folk, og dels er du fri til at bevæge dig rundt og løse andre opgaver. Og det er den løsning der forventes at i kan udføre som Instruktør-2'ere, når i går til prøve. 

Det være sagt, så kan der sagtens opstå situationer hvor det på trods af principper er det rigtige for dig at gøre, at støtte personen (din løsning #1). Hvis du er den eneste der kan bevare roen og yde førstehjælp. Så stik en af de andre i gruppen din bugserline, og bed dem om at trække dig. Du skal bare være klar over konsekvensen ved at gøre det:

1. Du er mentalt låst fordi du yder omsorg for en tilskadekommen. Det giver måske skyklapper på i forhold til at have styr på resten af gruppens tilstand (og din egen)
  2. Du er fysisk låst, fordi din kajak er koblet i bugseringen og du skal støtte den tilskadekomnes kajak.

Hvis du på den måde er låst, så er det virkelig nemt at blive fanget i ikke at kunne være det mest effektive sted (P'et i CLAP, at placere dig der hvor du gør størst nytte). Det er ret træls at sidde låst i en bugsering, hvis en anden roer i gruppen kommer i problemer, eller hvis du skal løse andre opgaver.

Så, som udgangspunkt, hold dig fri af bugseringer som instruktør. Fokuser på at bevare overblikket.

Skab sikkerhed i en prioriteret rækkefølge:

1. For dig selv (en skadet instruktør er en dårlig instruktør)
  2. For resten af gruppen (så problemet ikke bliver større end det allerede er)
  3. For den tilskadekomne.

Jeg håber det er input der kan bruges - og pøj pøj med instruktørtræningen!

Læs mere
Læs mindre

Mange tak for en mega god beskrivelse!!:) 

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk