Alene på tur.

Jeg er ret ny i roning men vil gerne alene på tur en uge sidst i maj. Jeg tænker: Gudenåen fra Ry til Randers eller start Norddjurs og rundt langs kysten til Århus. Fik EPP2 i turkajak sept. 2020 og købte havkajak i November, efter at ha prøvet nogle forskellige. Jeg har roet ca. 140 km i jan/ feb. i år. Giv mig tips - do and don´t. Jeg mangler bla. et telt, hvis nogen kan anbefale et. Helst til 2 pers, så jeg kan ha alt mit grej :-)

Janne T. 61 år

2 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Janne

Det er et fedt tur-projekt du har sat op. Med en tur sidst i maj, så er det oplagt at se tiden fra nu, som en træningsfase og bruge den til forberedelse til turen.

Ideen om Gudenåen eller Djurslands åbne kyst, giver fleksibilitet hvis du kan være tur-destination efter vejr. Djurslands østkyst næse er visse steder rimelig eksponeret, men også virkelig smuk og storslået. Gudenåen kan noget helt andet - men er også smuk i forårs-farver.

Mine bedste tips lige nu

• Fortsæt roturene og træningen (du kan måske blive inspireret i Færdighedsforløbet om fysisk træning)
  • Ro træningsture med lastet kajak så du vænner dig til vægten, og til at pakke kajakken op.
  • Tjek din selvredning (først med ulastet, og derefter lastet kajak)
  • Test grejet af inden turen starter: 
    • Overnat i dit telt - i sovepose - i haven, så det er kendt stof.
    • Hvis du spiser tur-mad der ikke ligner hverdags-mad, så prøv det af. Smager det godt? Giver det energi nok?

Spørgsmål du kan arbejde med:

• Hvad er målet for turen? Oplevelser - at ro langt - spise gourmet eller primitiv mad - lave lejrbål - se stjernehimlen?
  • Har du anden frilufts-erfaring du trækker på (vandring, cykling etc?)
  • Hvordan trives du med at være solo på vandet?
  • Hvilket tøj skal turen roes i?
  • Hvor vil du slå teltet op? Naturlejrpladser? Øde strande? Campingpladser?
  • Hvordan håndterer du en langturs-lastet kajak? Ikea-poser til grejet? Rulle kajakken på en fender? Kajakvogn?

Et par don'ts

(ikke at det nødvendigvis stopper turen, men...erfaringen siger der ofte er bedre alternativer)

• Ro turen uden træning med lastet kajak (det er bare tungere og kræver ekstra styrke).
  • Insistere på at holde fast i Plan A selv om vejrudsigten taler for noget helt andet.
  • At ro turen uden kort og kompas. Det behøver ikke være kompliceret men et minimum af kortmateriale er fedt, for at kunne finde gode adgange til vandet.
  • Skifte til grej du ikke kender, med kort varsel: Sørg for at det du tager med på tur, og så er grej du kender og er tryg ved fungerer for dig.

Der er mere input at gå efter i temaerne her:

Den med teltet: Jeg vil pege dig i retning af et kig på Hilleberg og Nordisk, som har løsninger en del kajakroere snakker godt om. De konkrete erfaringer, vil jeg lade ejerne af de gode 2-personers telte svare mere konkret på, så hvis du der ude læser med, og har et telt du er glad for, så del endelig en kommentar om det!

Bedste hilsner, 
Tue

Læs mere
Læs mindre

Jeg har et asivik lavu light, fantastisk telt til netop kajak, for der er god plads til grej, og god højde i teltet. Og så vejer det ikke meget. 

Desuden kan yderteltet bruges undervejs til at sidde i lå mens man spiser frokost. 

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk