Åre af Carbon eller i træ.

Jeg har længe gået med overvejelsen at købe en Carbon eller træ grønlandsåre fra gram.
har selv bygget en for et par år siden  på mit studie til Friluftsvejleder som jeg bruger hver gang og er super glad for, men når jeg vil skifte til min werner pagaj, bliver det noget af en pind at have liggende på dækket, så jeg går efter den delbare som gram sælger.
Nogen anbefalinger i den retning?

altså træ vs. Carbon. 
hilsen Peter

1 kommentar

Hej Peter

Her er lidt input til dit valg mellem træ og carbon som materiale.

Der er selvfølgelig fordele og ulemper, som er værd at overveje ved begge løsninger:

Grønlandske årer i træ

• Udseende og æstetik er i fokus. Lamineret træ ser bare godt ud.
  • Træ er lunt at holde ved i koldt vejr, og har en naturlig god friktion, også med neoprenhandsker.
  • Kan formes: Skaftet kan slibes og pudses så det passer til dine hænder.
  • Træblade flexer en smule - det jævner belastningen på led og sener, men kan koste lidt på følelsen af feedback fra vandet.
  • Kræver lidt mere vedligehold: Træ skal oliebehandles og slibes af og til.

Grønlandske årer i carbon

• En åre i carbon er ofte lettere end tilsvarende i træ.
  • Carbon er mærkbart mere stift end træ-åren, mere nøjagtig respons fra vandet.
  • Carbon er mere vedligeholdesfrit, og småskader kan stadig repareres med epoxy 
  • Stor opdrift - gavnligt til rul
  • Bladene er hule, og derfor “runger” de lidt mere. Ved korrekt canted stroke, bliver den 

Der er også noget input at hente, hvis du spoler frem til 52:35 inde i videoen her: https://www.kajakenergi.dk/courses/25291-spoergetimer/lessons/357213-q-a-26-marts-emne-pagajen-et-vigtigt

Bedste hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk