Pakning til dagsture og korte træningspas.

Går med et kæmp smil og pakker ud ovenpå en super fed tur rundt om Thurø igår.
Syntes jeg ofte slæber alt for meget med, har i gode erfaringer med at minimere “bagagen” uden at sløse med egen og makkers sikkerhed?

1 kommentar

Det er en interessant problemstilling, for det viser sig jo at sikkerheds-argumentet har en omkostning: Vi betaler en pris for at gå med livrem og seler:

• Kajakken bliver ret tung.
  • Vi bruger tid og opmærksomhed på at bakse rundt med sikkerhedsgrej.
  • Vi bruger økonomi og tid på at anskaffe sikkerhedsgrejet.

Min måde at prioritere det på, er at tænke over hvor lidt komfort jeg kan acceptere at nøjes med “hvis noget går galt”:

• Har jeg ansvar for mig selv, eller har jeg også et ansvar for at holde andre kajakroere kørende? 
  • Kan jeg/vi ro hjem med vådt tøj hvis der går hul på en tørdragt? Kan jeg/vi gå hjem på stranden hvis min kajak går i stykker? Kan jeg/vi ro i land med en halv pagaj, hvis en pagaj knækker og jeg ikke har en reserve med?
  • Kan jeg acceptere at turen stopper, og jeg måske får brug for hjælp udefra, hvis der sker et uheld?

Meget ofte kommer jeg også hjem fra en tur (særlig kortere solo-ture hvor jeg ikke presser citronen) hvor meget af grejet jeg havde med ikke er blevet brugt. Grejet var med, af vane - men var det egentligt sandsynligt at jeg fik brug for det?

• Reparationsgrejet: Hvor sandsynligt er det at en godt vedligeholdt havkajak får en defekt, undervejs på en tur?
  • Førstehjælpen: Hvis din turplan og vejret er inden for din komfortzone, hvor stor er sandsynligheden så for at du kommer til skade?
  • Det tørre tøj: Er det virkelig nødvendigt med det hele? Hvordan kan du ellers få varmen, hvis du bliver kold? Hvor længe skal du i værste fald,  gå og være kold, før du kan få varmen?

Hvor kommer kulturen, vanerne og rutinerne så fra med at tage store mængder grej med? Dels er det nok noget med “fordi vi kan”, fordi havkajakken giver nem mulighed for det med store pakrum. Og så tror jeg det i høj grad stammer fra havkajak uddannelseskulturen, både på de højere færdighedsniveauer (DGI, IPP) og instruktørniveauer, hvor grejet får en temmelig stor mængde opmærksomhed. 

Men det være sagt:

Havet kan bestemt overraske. Tur-deltagere kan overraske. Ting sker.

Jeg laver også selv fejl af og til, og jeg har helt sikkert også prist mig lykkelig over hat have både værktøj, førstehjælp og reservetøj med på ture jeg anså for at være inden for min komfortzone. Eksempler på ting fikset på tur er:

• Vådt tøj inden i tørdragten pga. hårdt arbejde, eller lynlåse der ikke var lukket  ved en tur i vandet (tur-deltagere og mig selv)
  • Bugsering af tur-deltagere der fik det dårligt med søsyge eller blev trætte.
  • Flængede hænder (muslinger, østers, skarpe sten)
  • Hovedpine (tur-deltagere)
  • Lavt blodsukker (mig selv og tur-deltagere)
  • Kontakt med brandmand (både andre og mig selv)
  • Finner der sidder fast pga. grus (andres, og min egen)
  • Hullet kajak der blev tapet op eller repareret med epoxy putty, så turen kunne fortsætte (andres, og min egen)
  • Knækkede lændestøtter fikset med strips, snor, tape.
  • Lårstøtter flyttet for at give bedre komfort

Mit bedste tip er at lave en sandsynligheds vs. konsekvens vurdering. Den bliver nok ret subjektiv, men alligevel: Ror du i vand der er komfortzone? Er din kajak i god stand? Hvad er sandsynligheden for at noget går galt? Hvad er konsekvensen hvis det går galt? Og kan du så acceptere ikke at kunne løse problemet med medbragt grej?

Der er intet forkert i at gå light i hvert fald på visse kajakture. Ligesom vi typisk heller ikke pakker ekspeditionsrygsækken når vi skal gå en tur i skoven :-)

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk