Træning alene om vinteren

Hej

Jeg er ny har og har ikke scrollet alt igennem her, så derfor er dette måske dækket andre steder. Bær over med mig.

Træning alene om vinteren: jeg har ikke sejlet siden sidste sommer, men søndag jeg tog alligevel alene afsted til vores lokale sø for at flyde lidt i vandet uden kajak, rulle og lave selvredningsøvelser. Det gik fint, men er det OK? Det giver jo altid tryghed at være flere, men hvis man gerne vil sejle alene også om vinteren, så skal man vel også træne lidt selv. Hvad mener I?

Hilsen

Niels Peter

4 kommentarer

Hej Niels Peter

Det er en yderst relevant overvejelse (både om vinteren, men faktisk også helt generelt).

Min mening om solotræning er at det både er sundt og godt at praktisere - og jeg køber helt ind i tankegangen m at hvis du skal ro turene alene, så skal du også træne alene. 

Hvad er risikoen ved at træne alene? Hvis noget går galt er der ikke andre til at hjælpe eller tilkalde hjælp. Så det er med at kende egne grænser og vælge et smart sted at træne. Det lyder til at du har været fint forberedt med tøjvalg, og taget svømmeture med vilje for at teste det af. Det er gode prioriteringer!

Hvad er gevinsten ved at træne alene? Den umiddelbare gevinst er frihed og fleksibilitet. Det åbner af muligheder for at tage flere træningsture, og træningsture når det passer ind i ugens program. Så snart du slipper behovet for at skulle koordinere aftaler, gør det at du kan træne når det passer i dit program, i den mængde der passer dig. 

På længere sigt, er gevinsten at du får øvet dig i at blive en mere selvstændig kajakroer.  Du lærer dig selv og dine egne reaktioner og tankemønstre bedre at kende. At tage ansvaret selv for beslutninger, planlægning og gennemførsel af det du har sat dig for. At stole på at færdigheder og plan holder. Den selvtillid som solotræning giver, komme til meget stor hjælp på fremtidige ture. Train as you fight :-)

Hvad ser tilskuere, når de ser dig? Det er klart at hvis vi øver redninger, rul og lignende, så kan det blive misforstået af tilskuere (folk på land eller andre både). Det gælder både når vi træner i grupper, men måske mere udtalt når vi træner alene, fordi der ikke sidder andre kajakroere rundt om os og kan smile eller signalere thumbs up, alt er OK. Det kan løses ved at træne et sted hvor det ikke er sandsynligt der kommer tilskuere, eller ved at være opmærksom på om nogen kigger på og så signalere til dem at du er OK.

 

Mit bedste tip: Fortsæt solotræningen, og vælg udfordrende forhold med små konsekvenser. Det kan for eksempel være vinterkoldt vand der er udfordrende, og små konsekvenser, ved at du er tæt på land og har skiftetøj med.

Mvh
Tue

Læs mere
Læs mindre

Jeg træner næsten altid alene, har også trænet regelmæssigt gennem vinteren. Bevidstheden om at være alene synes jeg giver skærpet opmærksomhed på sikkerhed generelt. Nogen konkrete eksempler:

-- nye ting, eller ting jeg ikke har øvet et stykke tid, prøver jeg evt først af på lavt vand hvor jeg kan bunde, inden jeg går på dybere vand. Ved selvredningsøvelser tager jeg evt spray skirt af inden kæntring. Kant kan fint trænes på bare 20--30 cm vand hvor jeg kan støtte pagaj mod bunden om nødvendigt. Under tiden lægger jeg mig, lige som dig, i vandet med tørdragt på et stykke tid for at fornemme vandets temperatur, i forhold til hvor meget tøj jeg har på under tørdragt / hvor langt tid jeg kan opholde mig i vandet uden det bliver for koldt. Når jeg har prøvet ting af på lavt vand, føler jeg mig mere afklaret med samme øvelser på dybere vand.

-- bevidsthed om vindretning. Ved kraftigere fralands-vind bruger jeg under tiden livline / hæfter trækline til kajakken, så jeg ikke risikerer at kajakken driver fra mig. Desuden/alternativt, bevidsthed om at placere mig "down wind" fra kajakken, så den driver imod mig når jeg "svømmer" med den.

-- om muligt, lader nogen på land vide at jeg er på vandet, og ca hvornår jeg forventer at være på land igen. Medbring mobil telefon, ringer hvis jeg ændrer planen.

-- rul / selvredninger træner jeg gerne ud for samme sted tæt under land, så dem der bor tæt ved "kender mig". Jeg forklarer dem det er øvelser når vi ses på land..

--  generelt er mit approach konservativt: "err on the safe side". Tilgengæld kan jeg let komme på vandet ofte, og skubbe mine grænser og komfort zone lidt ad gangen.

Læs mere
Læs mindre

Hej Jens og Tue

Tak for fine kommentarer til mit indlæg. Jeg er bestemt også på 'the safe side'. Jeg fortsætter selvfølgelig. 

Hilsen Niels Peter 

Læs mere
Læs mindre

Hej Jens 

Jeg træner også meget alene.

En tilføjelse til de kommentar du allerede har fået, omkring folk på land, som kan misforstå træningen er:

- Jeg sætter infoskilt i hver sidedøres vindue på min bil. Teksten er =

En stor smiley + " Jeg træner og alt er under kontrol + smiley"

Skiltet er A3 + lamineret .

Fra vandet kan jeg se, at folk går hen og læser det.

Mvh Anne 

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk