Kamera.

Hej! 
Har valgt at gå tilbage knap telefon. 
Så ny skal jeg have et kamera:) 

hvad bruger i af kamera i kajakken? 

Kh kasper 

2 kommentarer

Hej Kasper

Super fedt med trækket over til trykknaptelefon (også selv om det så generer et behov for kamera).

Lige nu Jeg bruger et Gopro Hero8 og et Olympus Tough TG6. Hvis jeg skal fortælle lidt mere om dem:

Gopro

Kompakt og har en super god video-stabilisering. Generelt, godt til film på vandet og til at lave nemme timelapse-videoer. Kan tage OK billeder, men er bedst til filmsekvenser. 

Film kan laves i 4K, eller i HD opløsning med virkelig høje framerates, perfekt til slowmotion sekvenser. Stillbilleder kan skydes i RAW format - det hjælper på efterbehandling.

Begrænsninger: Zoom er grovmotorisk, kun i 3-4 trin, så billedkomposition og eksponeringskontrol på still-billeder er langt fra nemt. Betjening af touch-skærmen oplever jeg er vanskeligt med kolde fingre, og umuligt med handsker på. 

Batteri-tiden er begrænset til mellem 30 og 60 minutters film (måske endnu mindre i 4K og koldt vejr), og du skal forvente at købe en del ekstra beslag, holdere, et ekstra batteri etc. for at det er fedt at bruge, så der løber nogle ekstra udgifter på i tilbehør.

Olympus Tough TG6.

Den store skærm gør det nemmere at bruge kameraet til stillbilleder. Zoom virker godt, og der er  del manuel kontrol over eksponeringen, så til stillbilleder er det bedre at arbejde med end GoPro. GPS-delen i det æder meget strøm, men den kan slåes fra.

Det er et af de få vandtætte kompakt-kameraer der kan gemme billeder i RAW format, og det giver virkelig gode muligheder for efterbehandling. Betjening med handsker og kolde fingre går OK, fordi det er fysiske knapper.

Begræsninger: Den vandafvisende coating på frontlinse-elementet bliver slidt med tiden (sandkorn, saltkrystaller og alm. slid ridser den, og skruer mv. kan koorodere. Efter 3 års brug begynder det at påvirke billedkvaliteten på mit eksemplar, og det bliver mere og mere nødvendigt at have en klud med til at tørre frontlisen ren (en ond cirkel: Aftørring ridser -> kræver mere tørring)

Det var lidt af mine erfaringer - go' kamera-jagt!

Mvh
Tue

Læs mere
Læs mindre

Jeg har også Olympus og er supertilfreds. Jeg har ikke oplevet ridser på frontlinsen i 3 år. Skyller ofte kameraet - både på tur og når jeg kommer hjem. 

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk