Cowtail og quickrelease bælte

Hej,

Har som instruktør på IPP1/introkurser for unge haft stor glæde af at bruge et kort contact-tow, eks. i situationer hvor en roer er kommet lidt væk fra gruppen. Nu har jeg så købt en ny vest. En “instruktørvest med quickrelease bælte”. Så nu er spørgsmålet, om det vil give mening at montere en cowtail med karabin i vesten, og så slippe for contacttow’t på dækket ?

Giver det mening at bruge cowtail systemet sammen med en flydeline til almindelig bugsering ?

Jeg er helt med på, at mange af disse veste med quickrelease bælter er til whitewater,  men kan godt lide pasformen i den type veste.

Synes det er utrolig svært af finde info/erfaringer omkring dette enme.

Bedste hilsner

8 kommentarer

Hej Lars

Jeg har en elastisk cow tail på min Kokatat vest som instruktør 

Har fx. brugt den til at flytte en hel flåde af elever hvis de fx. var drejet lidt væk

Men du skal passe på din ryg selvfølgelig

Har ikke haft nogen problemer i den retning

Så god idé hvis du spørger mig

Læs mere
Læs mindre

Jeg har selv syet mig en lille pose med bugseringsline i polyester bændel ca. 5 meter som jeg har har på vesten med cowtail i quickrelease bæltet og det fungere rigtig fint, hvis det skal pakkes hurtigt væk efter brug stopper jeg det ind bag vesten, Det kan også laves med flydeline men fylder nok lidt mere.  

Læs mere
Læs mindre

Jeg ville aldrig stoppe det ind bag vesten eller komme det i cockpit af fare for at hænge fast i det i værste fald under vandet

Læs mere
Læs mindre

Hej Jens

Min erfaring er at Ja, du kan godt opnå nogle fordele ved at sætte en cowtail i bæltet på din vest. Men med fordele, kommer der også nogle ulemper

Fordele

• Cowtailen er altid ved hånden. Den er hurtig at tage i brug.
  • En cowtail i vesten er OK at trække rundt i ting med på fladt vand.
  • Du får mindre grej på dækket (det er altid fedt at rydde op på dækket)
  • Cowtailen bliver "ægte" quick release, pga. bæltet den sidder i - hvor de fleste kajakmonterede korte bugserliner ikke har en indbygget quick-release.
  • Din vest følger med dig også hvis du skifter kajak. Fedt hvis du skifter mellem forskellige kajakker.
  • Du får lidt dynamik ind i din korte bugserline, fordi cowtailen har indbygget elastik. Det modvirker kraftige "hug".

Ulemper

• Trækket kommer altid bag på kroppen og højt oppe på din ryg - kan påvirke din balance ret meget og belaste kroppen.
  • Du får endnu mere grej på vesten, som i forvejen er måske er fuld af grej
  • Du kan ikke så nemt flytte den korte bugserline over på et andet "sæt" af kajakker hvis du får brug for at andre anvender dem.
  • Quick releasen kan fejle hvis trækket er i en skæv retning som giver for stor friktion.
  • Kontaktbugseringen på din kajak har andre funktioner: For eksempel Forankring, flådedannelse mv. som ikke så nemt kan løses hvis den sidder på din vest.
  • Problematisk at bruge i dynamisk vand / bølger

Om at kombinere cowtail og lang bugserline

• Du kan godt sætte en lang line i karabinen på din cowtail, og så trække der i gennem. Men en lang bugsering (over lang tid, større distancer) bliver bare en større belastning på din krop, når trækket kommer oppe på vesten.

• Der vil det være mere hensigtsmæssigt at flytte trækket ned, enten i et hoftebælte eller direkte på kajakkens dæksliner.

Mine vej "cirklen rundt" med bugsersystemer:

I starten af min tid som kajakinstruktør (2007 og frem) var jeg også på bæltet i vesten med en cowtail. Jeg brugte det i en årrække, men gør det ikke længere. Den udvikling har mest været et spørgsmål om "less is more" , og om at gøre mit setup så simpelt som muligt.

Min første bugserline var en 10-meter flydeline kvejlet op på dækket af kajakken. Det var "de facto" løsningen blandt dem jeg lærte af, og vi var enige om at det var en fin løsning. Stadig den dag i dag, er det jo også fint, på roligt vand og når situationen ikke stiller for store krav til arbejdstempo. Det gik OK de første par år, så den blev erstattet af et bælte med en lille kompakt 8-meters line. Jeg kan huske jeg var ret glad for at få kvejlen af flydeline væk fra dækket!

Derefter tilføjede jeg en vest med bælte og cowtail og brugte det i en årrække. Jeg var egentlig ret tilfreds med at have begge muligheder, men hen ad vejen blev jeg inspireret til at flytte cowtailen ned på dækket af kajakken, for at undgå trækket i min vest, og fordi min vest begyndte at have mere og mere grej på sig.

Sidenhen har jeg erkendt, at jeg kunne løse 99% af opgaverne med en lang, hoftemonteret bugserline. Der begyndte at gå længere og længere imellem at jeg havde fat i min korte line på dækket, og til sidst besluttede jeg mig for at den vist godt kan undværes. Den ligger stadig i grej-kassen, og er en sjælden gang med på vandet - men oftest får den lov at blive på land.

Så på en måde har jeg været "cirklen rundt" og er vendt tilbage "back to basics med enkelt hoftemonteret system (North Water dynamic sea tow, rigget i to længder: først 8 og derefter 15 meter).

Ja, der er specifikke situationer hvor jeg stadig godt kan se en cowtail være mere effektiv og smidig at bruge, men generelt klarer den lange hofte-monterede line opgaven for mig - og det er mindre grej jeg skal flytte rundt på, og forholde mig til.

Jeg er bevidst om at hvis jeg glemmer min lange bugserline eller mister den under en tur på vandet, så har jeg ikke en backup. Det er konsekvensen ved at undvære den korte line.

Det var lidt input på området herfra - håber det kan inspirere!

Mvh
Tue

Læs mere
Læs mindre

Jeg bruger reelt kun den korte til at fortøje kajakken med på broer m.v.

Til det brug kan den ligeså godt ligge i dagslugen som på dækket.

Ellers samme set-up som Tue med en hoftebaseret line.

Læs mere
Læs mindre

Tusind tak for alle Jeres input - der er lidt at tænke over - og at få prøvet af på vandet.

Til info skal jeg nævne at

På nogle veste med releasebælte er der plastik D-ringe på fronten man kan sætte karabinen fra cowtail’n i når den ikke bruges. For at undgå at sidde fast/blive hægtet ved White water aktiviteter, er disse D-ringe gennemskåret. Det var jeg ikke opmærksom på. Fik ikke denne besked ved købet. Havde faktisk sikret min vhf radio i denne D-ring på første tur med vesten !!!

Men det giver god mening.

Bedste hilsner

Læs mere
Læs mindre

Hej Lars
En ekstra lille kommentar til din tråd.
Jeg har en hoftesele med kvikrelease og en taske til et 15 meter træktov.
Tovet er monteret i bæltetasken, så jeg har en kort line på ca. en meter med en rød krog og en lang line på 14 meter med en sølvfarvet krog, som er "hæklet" ned til 8 meter med kvikrelease til de 14 meter.
Når det hele er pakket i bæltetasken stikker den røde krog ud til venstre og den sølvfarvede til højre, så det er nemt og hurtigt at vælge efter forholdene og omstændighederne. Den korte ende kan trækkes ud, uden at bæltetasken åbnes (klap med velcrolås).
Det hele fylder ikke mere end en velvoksen croissant.
Jeg har ikke brugt min cowtail, siden jeg fandt denne løsning

Læs mere
Læs mindre

Hej Peter

Har du lidt billede info 

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk