Solceller / Powerbank

Hej hvad har i af udstyr og erfaringer til at oplade jeres elektroniske udstyr på længere ture, når der ikke er muligheder for at komme til strøm  

3 kommentarer

Hej Jan

Jeg bruger powerbanks og genopladelige batterier, og på de lidt længere ture opsøger jeg gerne en stikkontakt f.eks. ved en pause i en havn. Hvis der er muligt at sætte f.eks. telefonen i "power save" mode, så den bruger mindre strøm, så gør jeg det, på de lidt længere kajakture.

Solceller har jeg ikke erfaring med - men de langturs-erfarne roere jeg kender, som har haft dem på tur, fortæller at det ikke er "walk in the park" at få det til at virke med opladning imens man ror kajak - dels, skal der være ret klart solskin, og solcellen skal rettes direkte mod solen for bedst mulig effekt, og dels er det en udfordring at holde samlinger af stik, ledninger mv. fri for vand.  Den bedste virkning fåes på land i klart solskin, men det er jo lige netop der jeg gerne vil på vandet og ro tur. Derfor er jeg på powerbanks - de virker også om natten!

I Kajakenergi-temaet "Langtur i Havkajak: Strømforsyning" kan du se flere tips og tricks om strømforsyning!

Bedste hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Hej

på mine længere ture gør vi meget det samme som Tue. 
dog har vi en powerbank som lades op med solceller. Den fungerer faktisk godt. 

Læs mere
Læs mindre

Hej

Jeg købte min første solcelle panel, Xtorm 21 watt, sidste år til en vandretur i Lapland, men også til brug på kajakture i fremtiden...

Testede det nogle gange på et par vandreture inden turen til Lapland og det virkede fint, også i knap så meget solskin...

Jeg fravalgte dog at tage det med til Lapland pga. vægt og prioritere en Powerbank og brug af "flytilstand" på mobilen. Ved brug af flytilstand virker GPS stadigvæk! Og jeg havde strøm nok til 10 dage "off-road" og tracke turen...

Jeg lod mig inspirere lidt af Erik B. Jørgensen m.fl. på nettet...

https://www.google.com/search?q=Erik+b+J%C3%B8rgensen+solceller&oq=Erik+b+J%C3%B8rgensen+solceller&aqs=heirloom-srp..

Håber mit svar kan bruges. Og spørg bare hvis I vil vide noget mere konkret...

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk