Starthjælp til QGIS

Hej jeg søger hjælp til Qgis :-) ved godt der ligger inspiration og videoklip omkring emnet i kajakenergi men jeg er gået helt i stå, mit problem er at jeg har en nyere vers. af Qgis 3.16.2 kan simpelthen ikke finde rundt i det. Hvad gør i andre er det en gammel vers. I bruger og kan man stadig hente den, kan godt hente kort fra kortforsyningen men så går det også i stå derfra… kan ikke finde eller få downloade de forskellige lag i Qgis. Håber der er nogen herinde der kan og vil hjælpe 😊        

1 kommentar

Det kan være sin sag, at finde rundt i QGIS lige i starten, men når først du finder ud af hvilke ting du kan nøjes med at bruge, kan du se hen over alt det andet, og stille og roligt arbejde dig ud derfra. Det lyder til at du allerede er kommet et godt stykke vej, hvis du har adgang til kort fra  kortforsyningen.

Jeg bruger de stabile QGIS-udgaver der benævnes "LTR"  (long term release). De har ikke de nyeste features, men de bliver til gengæld holdt stabile og med et minimum af fejl. 

Med mindre du har noget særligt behov for features i de spritnyeste QGIS-udgaver, vil mit tip til en start være at skifte over til en af de stabile LTR-versioner nu, og fortsætte arbejdet i den. Den kan sandsynligvis alt du har behov for til en start.

Når du skriver du går i stå er det sandsynligvis bare et lille bump, en lille ting, der skal fikses for at du kan komme videre. 

Hvis nu du installerer en LTR-version af QGIS, og følger guiden "Kort over danmark" trin-for-trin, så smid mig lige en mail med info om præcis hvilket trin du kommer til (bare send mig tidspunktet i videoen), så kan vi lige ringes ved for en runde direkte support der får dig hurtigt videre.

Bedste hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk