Sømærker fra OpenSeaMap i QGIS

Hejsa

Er det ikke OpenSeaMap2 der skal bruges til at indsætte sømærker?

Jeg kan ikke finde OpenSeaMap2, hvordan finder man den?

Mvh. Thony

5 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM

Hej Thony

Jeg har netop nu lavet en video-guide om hvordan du får data fra OpenSeaMap på dine QGIS-kort

Jeg håber det bringer dig på sporet af at bygge endnu mere brugbare kort.

Bedste hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre
Thony Nissen KE-PREMIUM

Hej Tue nu har jeg brugt det meste af dagen med at prøve at få OpenSeaMap til at virke og det er ikke lykkedes🥵. Hvad gør jeg forkert, jeg har kopieret dit links over  i XYZ Tiles  oprettet den og kaldt den Sømærker. Men der kommer ingen sømærker op på kortet over Nakskov fjord. Og hvordan får man brede og længde grader op på et kort?.

Mvh.Thony

Læs mere
Læs mindre

Hej Thony

Godt kæmpet - selv om det ikke er lykkes (endnu) har du sikkert lært noget om QGIS alligevel. 

Et hurtigt spørgsmål for at komme videre:

Har du lagt OpenSeaMap på som et kort-lag, oven på det baggrundskort over Nakskov Fjord du bruger? (del gerne et screenshot af QGIS fra din PC, der viser lagene du har på skærmen og hvordan kortet ser ud.

Min QGIS ser sådan her ud, når jeg kigger 1:50.000 baggrundskort fra Kortforsyningen, med OpenSeaMap laget oven på:

QGIS med OpenSeaMap for Nakskov Fjord

Om bredde/længdegrader

Bredde/længdegrader får du på kortet, når du laver et Print Layout - det kan du se mere om i guiden her. Jeg vil anbefale du prøver med nogle af de print-skabeloner der ligger tilgængelige i guiden: De er sat op på forhånd med gradskalaer, grid-linjer osv. 

Jeg håber det bringer dig videre :-)

Mvh
Tue

Læs mere
Læs mindre
Thony Nissen KE-PREMIUM

Hej Tue sådan ser min skærm ud  

Mvh.  Thony

Læs mere
Læs mindre

Hurtig opfølgning:

Vi fik løst problemet, så der kom sømærker fra OpenSeaMap på Thonys kort.

Årsagen til de manglende sømærker, var ganske simpelt en lille fejl i URL'en til OpenSeaMap datakilden. Den skal skrives præcis som du ser i guiden om OpenSeaMap, for at det virker:

Navn: OpenSeaMap
URL: http://tiles.openseamap.org/seamark/{z}/{x}/{y}.png
Tile-opløsning: Høj (512 x 512 / 192 DPI)

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk