Telefoner i kulden

Hej. 
min iPhone går totalt død når det er koldt. 
hvilken type telefon har i med når i skal ud i vejr som fx i morgen hvor vejrudsigten siger -8 grader ?

3 kommentarer

Hej Connie

Strømforsyning bliver kun en større udfordring i koldt vejr, og batterier leverer bedre, når de er lune en når de er iskolde. Ingen elektronik med batterier "går fri", så du kan tænke i hvordan du gør batteriets opgave nemmest muligt.

• Sæt din telefon i "power save" eller "low power" mode hvis du alligevel ikke bruger tracking-apps undervejs på din tur. På mange smartphones gør det en stor forskel. Her kan du se, præcis hvordan du bruger low power mode på din iPhone.
  • Hold telefonen varm - f.eks. med at putte telefon-posen ind under vesten, så telefonen får kropsvarme, eller ved at lægge den tørt og isoleret i pakpose sammen med en håndvarmer).
  • Få ladet batteriet op til 100% når turen starter.
  • Vælg  en telefon med et stort batteri (det har de fleste smartphones og nogle trykknap-telefoner)
  • Vælg en telefon med et lavt strømforbrug (opfyldes bedst af simple trykknap-telefoner).
  • Hvis du er på en heldags-tur, så tag en powerbank med så telefonen kan lades op undervejs hvis det bliver nødvendigt.

Jeg bruger en håndholdt trykknaps-telefon fra CAT i lommen på min vest, og den virker godt, også i koldt vejr. Den skal stadig lades op, og det er jeg ekstra opmærksom på når vejret er koldt.

I Kajakenergi's Guide til valg af nødsignaler, finder du info om trykknaps-telefoner (se på side 3 i guiden). Den vil jeg anbefale et kig i :-)

God kajaktur!
-Tue

Læs mere
Læs mindre

Min datter arbejdede som skiinstruktør i Østrig, og her var billedet blandt hendes kolleger tydeligt: Iphone døde i kulden. Android-telefoner gjorde ikke.

Jeg har en CAT trykknap-telefon, en lidt tidligere version af Tues. Den har jeg ikke haft problemer med i kulde, selv om den sidder ude i fri luft på hele turen.

I dagslugen har jeg en iphone, som er konstant koblet på en powerbank. Den klarer fint at sende min position ind på land via app'en Sejlsikkert Alarm, men hvis jeg tager den op og forsøger at telefonere fra den, dør den.

Læs mere
Læs mindre

Jeg må have sådan en. Jeg har afprøvet alle tips, men i det øjeblik tello kommer ud i det fri ( i frostvejr) går den død. 
tak for tip. 

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk