Koordinater på kort i QGIS

Hej Tue. 

Har igennem færdigheds forløbet set at du har lagt koordinater ind på kortet over lillebælt. 

har du gjort det i Qgis? og evt hvordan. 

kh kasper 

4 kommentarer

Hej Kasper

Ja, kort-udsnittet med koordinater i kanterne er lavet i QGIS, og bruger gratis data fra geodatastyrelsen.

Kajakenergi's lektion "Print dine kort fra QGIS" gennemgår det basale der ligger i at få et kort klar til print, så den vil jeg anbefale at se igennem.

Nederst på lektionens side, ligger der fire print-skabeloner (stående/liggende format, og A3 / A4 papirstørrelse). De indeholder det lidt mere avancerede print-layout som er brugt på lillebælts-kortet, hvor der er bredde- og længdegrader i kanten på kortet.

Du kan få print-skabelonerne i spil ved at hente .qpt-filerne, og derefter er der to måder:

1) Du kan åbne den relevante skabelon direkte, som som "Specifik" skabelon fra layout-manageren i QGIS, og klikke "Opret..." for at anvende dem.

2) Du kan placere dem i QGIS's skabelon-mappe, Så er de klar til brug igen og igen. Det vil jeg anbefale at gøre, fordi det gør QGIS arbejdsflow'et hurtigere når du skal bruge skabelonerne igen og igen.

Gi' det et forsøg, og sig endelig til hvis der er andet jeg kan hjælpe med!

Bedste hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Så bliver det sku ikke meget nemmere! Mega mange tak :) det funger 

Læs mere
Læs mindre
Rolf Otendal

Hej Tue

Jeg har nu prøvet "alt" med undtagelse af lige den ting der virker. Jeg kan kopiere linket til mit kort. Systemet kan ikke læse den fil men jeg kan se at Kasper finder det meget nemt, så hvad er løsningen?

vh Rolf

Læs mere
Læs mindre

Hej Rolf

Du skal downloade print-skabelonerne der ligger nederst på QGIS-guiden om printskabeloner til din PC. 

Når du har print-skabelonerne liggende lokalt på din PC, så bør trin (1) og (2) længere oppe i denne debat-tråd virke. Prøv lige at tjekke ekstra gang, og virker det ikke, så send mig et par screenshots på mailen af de fejl du ser, så kan jeg se på det.

Mvh,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk