Proviant til dagsture

Hej Tue

Hvad anbefaler du som proviant til dagsture?

Mvh.

Martin

1 kommentar

Hej Martin

Min tur-proviant varierer en del, efter hvilken kajaktur jeg er på - hvor god tid der er til madlavning, hvor nemt det er at skaffe råvarer, hvor hård turen er (omsat til, hvor stort energiforbrug er der, både i selve ro-aktiviteten, og på at holde varmen, være udendørs mv).

Det er et område hvor der kan eksperimenteres i det uendelige. Når først appetitten er enorm - så smager næsten alting jo godt, men skal du holde dampen oppe på flere hårde dage på vandet, så betaler det sig helt klart at bruge opmærksomhed på at spise nok, spise sundt, og spise noget som du ved din krop kan levere en stor arbejds-indsats på.

Et eksempel

Lad mig give et eksempel som rammer meget godt hvad jeg har gjort på flere ture de sidste par år:

Da vi kørte IPP5 kursus her i efteråret 2020, var det dags-etaper på omkring en 35 km med lastet kajak, i begyndelsen af november. Vejret var køligt men ikke ultra-koldt, og vi brugte en del tid på tekniske indslag, var lidt i vandet for at lave redninger, surfe bølger mv., så "mange timer i kajakken" uden at det hele var ren fremadroning. Overnatning på den tur, var i telt.

På den tur, kørte jeg dette i provianten:

  • En solid portion havregrød (50/50 gryn og mysli) til morgenmad + kaffe.
  • Ca. 2,5 deciliter gryn lavet til havregrød i en 0,5 liter mad-termokande til frokost.
  • 1 hårdkogt æg og noget spegepølse eller makrel (spegepølse er bedst i køligt vejr)
  • 2-4 skiver knækbrød eller rugbrød.
  • 1 pose frysetørret tur-proviant til aftensmad.
  • 1-2 proteinbarer i døgnet som supplement.
  • 1-2 bananer eller æbler hver dag.
  • En håndfuld nødder og rosiner, samt myslibarer når jeg skal have et skud hurtigt sukker.
  • Vand og pulverkaffe til at drikke.

Alt dette kan klares med kogt vand - så der er ikke brug for andet end end en Jetboil, og jeg bruger den bare til at koge vand på.

Om hurtig vs. langsom energi:

Jeg holder forbruget af rosiner og myslibarer ret lavt undervejs på dagen, så jeg ikke kører for meget på hurtige kulhydrater - fokus er at holde blodsukkeret og energiniveauet stabilt hen over dagen.

Min gå-i-land procedure

Når jeg kommer i land, spiser jeg gerne noget kulhydrat-holdigt, med det samme inden jeg starter med at slå lejr - der kan jeg godt klare en halv liter saftevand (lavet på pulver-is-te), eller bare en banan eller et æble. Det giver energi til at holde humøret højt og få etableret en god lejr, og så kommer den store aftensmad efter det.

Energi-gels kan være en god backup

Hvis du virkelig tømmer tanken og kører dig selv helt i bund, så virker energi-gels fantastisk hvis ellers maven kan klare dem: En gel og 1/2 liter vand. Det giver et spark af energi inden for få minutter, - men i en kold, træt krop holder det måske max. 20-30 minutter, og så gel'en skal følges på vej af noget andet, der giver en mere stabil energiforsyning.

 

Go' tur - jeg håber det kan inspirere!

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk