Surfski IPP3

Michael Frederiksen spørger:

Jeg søger hvad man skal kunne til en IPP 3 surfski prøve ?
Jeg kan ikke finde beskrivelsen, nogle steder, kun at den er under udarbejdelse??
Jeg har interesse i at få en IPP3 surfski prøve på et tidspunkt.

2 kommentarer

Den nuværende IPP3 Surfski norm er som du ganske rigtigt linker til, tilgængelig her:

https://drive.google.com/file/d/1nfmHG3P8sgjFFfBEABeHUlZIM04Tx2GL/view

Den er under opdatering her i vinteren 2020-2021, så forvent at der kommer ændringer.

Her er mine erfaringer, ganske kort om IPP3 Surfski niveauet:

• Forholdene er op til 8 m/s vind og de bølger der følger med - dvs. ikke ekstrem downwind-ræs i kulingstyrke vind, men fokus på en sikker allround håndtering af surfski, i forhold hvor der både kan roes i med- og modvind, manøvreres mv.
  • Få teknikken på plads til at surfe bølger, så du har fornemmelsen af at fange bølgen og udnytte energi en den. Det kan trænes på en kyst med pålandsvind, det behøver ikke nødvendigvis være lange downwind distancer.
  • Kravene til fysisk form er moderate - men forvent at en prøve kan inkludere en længere rotur end en typisk havkajak IPP3 prøve gør. Udholdenheden skal stadig være der til at lave 3 effektive redninger i rap, til sidst på prøven.
  • En god stabilitet er en stor fordel, så et tip herfra vil være at vælge en surfski der er stabil nok til at du sidder komfortabelt. Prøven favoriserer ikke de meget smalle, hurtige og ustabile surfski, så vælg en surfski hvor du har balancen til at kunne trække igennem.
  • Der kan arbejdes med bugsering af en svømmer på bagdækket af din surfski, så det kan være en god ide at træne hvordan det er at ro med en person på bagdækket.
  • Du skal være klædt på efter vandtemperaturen, og medbringe relevant udstyr: En drybag på bagdækket med relevant sikkerhedsudstyr.

Som skrevet ovenfor, så er normen for Surfski IPP3 ved at blive revideret af en arbejdsgruppe i DKF, så forvent ændringer, og måske endda at noget af det jeg har skrevet ovenfor, ikke længere er gangbart til 2021-sæsonen. Det er mit bedste bud på erfaringer, pr. november 2020.

Bedste hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Spuer godt, og tak Tue 👍

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk