Reperation af plastkajak

Hej Tue

Jeg har haft et uheld med kajakken her til morgen og spekulerer på, om den mon kan repareres.
Det er min Valley Gemini plast kajak, der er skadet en del i bunden, og på et sted er der vist hul hele vejen igennem. Se vedhæftet.

Jeg har sendt en mail til producenten, men regner med, at jeg i bedste fald bliver henvist til deres værksted, og det kan hurtigt blive dyrt med fragt og det hele.

Har du nogle gode råd?

mvh

Ása

3 kommentarer

Det ligner jo ægte fun-marks, det der :-)

Jeg ser lidt to løsninger her:

1) Hvis der findes et firma på Færøerne der arbejder med plast-svejsning, så spørg om de kan hjælpe. I Danmark har vi http://www.danskpesvejsning.dk/ på Fyn, som flere gange er blevet fremhævet når danske kajakroere står med hullede plast-kajaker. Det kan være at de kan pege på et færøsk firma, hvis du kontakter dem?

2) Lav det selv, med en reparation ud af West System G-Flex epoxy. Selv om Epoxy generelt hæfter dårligt på plastik, så er G-Flex udgaven designet til at hæfte bedre.

Løsningen er fire trin:

1. slibe det skadede område ned med groft sandpapir
  2. rense af med f.eks. sprit eller lignende, og lade det tørre.
  3. flammebehandle overfladen.
  4. reparere med G-Flex og tynde lag af glasfibervæv.

Flammebehandlingen er bare at "stryge" overfladen med en gasflamme. Det ændrer ikke synligt på hvordan overfladen ser ud, men det skaber en stærkere vedhæftning mellem epoxy og polyetylen.

Jeg har selv repareret plastikkajakker med G-Flex, med ret god success, og skaden ser helt sikkert ud til at være på et område der er til at reparere på.

Håber det kan inspirere!

Læs mere
Læs mindre

Tusind tak for svar 😊. 
Du giver mig i hvert fald håb om, at jeg ikke behøver investere i en ny kajak lige nu.

Funmarks, ja det er lyder bedre end dum-marks 🙈😊. 

Læs mere
Læs mindre

Der er i hvert fald stadig håb - det skal være større skader, før end kajakken skal kasseres, så gi' det et forsøg. 

Den seneste reparation jeg fik lavet med G-Flex, var en flækket cockpitkarm på en P&H Delphin. Enten var den svag i støbningen/materialetykkelsen, eller også har jeg haft for mange kursister til at kravle rundt på den.

Reparationen blev lavet med 2 lag glasfibervæv og g-flex epoxy, og nu føles den igen så robust som da den var ny. Klart, finishen kunne være bedre - men det ser ud til at fungere.

Jeg håber det lykkes, og hvis du finder en god løsning, så del gerne et billede af det her!

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk