Tuilik

Igennem sommersæsonen har jeg gået og øvet mig på lidt forskellige rul. Nu begynder vandet at blive lidt koldere og jeg går og overvejer om jeg kan forbedre komforten ved at købe en tuilik.  F.eks. en Brooks   http://brookspaddlegear.com/vmchk/Greenland-Gear/Tuilik.

Er der nogen der har nogen erfaringer med sådan en tingest?

F.eks.:

brug af tuilik med / uden vest?

Er der egentlig den store forskel i forhold til andre løsninger?

Bevægeligheden i en tuilik?

Brug af tuilik på en helt almindelig tur på en hel almindelig (kold) vinterdag?

Er der noget at specielt man skal overveje mht. hvad man har på under sin tuilik?

Og hvor kan man evt. købe sådan en i DK?

Det er i øvrigt ikke min tanke at den skal erstatte noget af alt det jeg ellers har i min kajak garderobe af forskellige tørdragter, tørtopper og neoprenbukser mv.  Det er i hovedsagen tænkt som et supplement til når jeg skal ud og rulle 😊

Mvh. Aksel

2 kommentarer

Jeg kan klart bekræfte at det øger komforten meget markant, at rulle i en tuiliq -- den lukker langt det mest af vandet ude, og gør rulletræning i koldt vand væsentligt sjovere. Bevægeligheden er rigtig god - en fordel når der skal rulles.

Sammenlignet med selv en tæt tørdragt eller en helkrops våddragt er der en stor forskel: Tuiliq'en giver dig bevægelsesfrihed, opdrift og beskyttelse mod kulde, i én pakke. Så længe du bliver inde i kajakken. Den er til gengæld ikke særlig god, når det kommer til at svømme og lave redninger - det kan lade sig gøre, men det bliver ikke nemmere i en tuiliq end med alm. rotøj.

Om sikkerhed i Tuiliq:

Nogen kan få det til at virke med en vest, enten inden under eller uden på - men jeg synes at det mest af fidusen med forsvinder hvis der kommer en vest på.

Derfor går jeg på kompromis med min generelle holding om altid at bære vest, og bruger tuiliq'en til kystnær rulle-træning i kontrollerede forhold. Skal jeg også ro en lang tur samme dag, så tager jeg tuiliq'en med i kajakkens pakrum, og finder den frem til rulletræning.

Tuiliq'en er varm så længe du sidder i kajakken, men lige så snart du svømmer, kommer der vand ind på hele kroppen. Derfor tager jeg en helkrops våddragt på inden under når jeg træner i koldt vand, og gerne en longjohn inden under når det er træning i sommer-vand. Du skal grundlæggende tage tøj på inden under, så du kan klare et wet exit uden det bliver et stort drama.

Om Brooks vs. Reed

• Brooks 3mm neopren giver masser af opdrift og er meget varm og holdbar, god til træning i koldt vand. Ulempen ved den er at den er forholdsvis dyr, men vil du rulle udendørs i den kolde sæson, bliver du glad for isoleringen i en Brooks.
    Vær opmærksom på at hyldevare-modellerne ofte er til små cockpitkarm -- skal du bruge den på en keyhole, skal du muligvis have en hjem på specialbestilling (ventetid + øget pris). Snak med forhandleren om det før du køber.
  • Reed chillcheater tuilik er i et tyndere materiale og derfor mindre varm. Den kan syes på mål og derfor med god pasform til din krop og din kajak, og til en billigere pris end Brooks. Hvis du primært skal rulle i varmt vand (dansk sommer + svømmehal) kan Reed være en god løsning.

Forhandlere

Brooks kan købes hos Kajakhotellet og Nicusnature -- Reed tuiliq'er kan bestilles på mål, på Chillcheater.com

Håber det er input du kan bruge, og byder muligheden sig skal du være velkommen til at tage en test-tur i den Brooks tuiliq jeg har.

Læs mere
Læs mindre

Mange tak Tue

Yderst nyttig info, Det tager jeg med i mine overvejelser.
mvh Aksel

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk