Heel hook med padlefloat som Solo redning

Er der nogle klubber som har erfaring med heel hook med padlefloat på deres begynderhold? Nogle som har erfaring med den som almindelig selvredning på havet for frigivne?

4 kommentarer

Hej Jacob

Vi lærer kursisterne både selvredning og makkerredning på maven og heelhook. Det er de glade for, de finder deres ynglings metode. Nogen har svært ved, på maven, og klarer det godt med hælen.

Heelhook fungere fint som selvredning.

Vh Stine 

Læs mere
Læs mindre

Jeg har sporadisk introduceret heel hook + paddlefloat som selvredningsteknik på begynderkurser (16-timers IPP2 kurser) men jeg gør det som en sidste udvej til de kursister der har svært ved at komme ud af vandet på anden vis.

Der er tre grunde til at jeg ikke underviser i den systematisk:

1. Jeg oplever ca. en 50% success-rate med den - en hel del personer kan få den til at fungere, men lige så mange, kæmper mere med den end bare at lave en traditionel paddlefloat redning.
  2. Den har potentialet til virkelig at overbelaste pagajer - til det punkt hvor de knækker af det, og så stopper effektiviteten i redningen jo ret pludseligt.
  3. Når jeg tænker undervisningsprogression, så vil jeg gerne lære folk at lave cowboyredning som den næste selvrednings-teknik (efter paddlefloat redning). For mig, giver det mere overførbarhed af bevægelser og teknik til cowboyredning, at gå med den simple teknik i at trykke kajakken ned i vandet og komme op på tværs af bagdækket.

Det være sagt, så er Heel Hook + Paddlefloat, stadig en løsning blandt mange. Der hvor jeg særligt bruger den, er når andre metoder giver for meget modstand.

I Kajakenergi's tema-video Udvidede teknikker til selvredning, er der vist en række andre tricks til at komme ud af vandet. De kan måske bruges som supplerende inspiration.

Bedste hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Hej Tue

Er det bare mig, eller er der noget galt med lyden i Udvidede teknikker til selvredning?

Der er lidt musik til at begynde med, men derefter har jeg svær ved at høre noget.

mvh Ása

Læs mere
Læs mindre

Set herfra, virker lydsiden af videoen med udvidede teknikker til selvredning, som den skal. Ingen ting galt med den herfra.

Prøv at se den på en anden browser eller fra en anden PC / mobil. Hvis der fortsat er problemer så er du velkommen til at lave en support-ticket (se hvordan på siden her).

Mvh
Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk