Hjelm

Hvad skal man kigge efter når man skal have en hjelm til havkajakbrug? Der er så mange og i forskellige prisklasser...

På forhånd tak for svar :-)

Vh Hilde

2 kommentarer

Hvis du bruger briller, så tænk i en med stor skygge.

Læs mere
Læs mindre

Hej Hilde

Det jeg gerne kigger efter når jeg vælger kajak-hjelm er:

1. At den sidder godt på hovedet - også når du har (sol)briller på. Den skal være fed at have på i mange timer.
  2. At den er rimelig kompakt og "lavprofil" (ikke en tyk skal ala skaterhjelm).
  3. Udluftningshuller plejer at kunne undværes, der kan rulles/køres vandkøling i stedet hvis jeg får det for varmt (sjældent et stort problem i Danmark)
  4. At den har skumpuder indvendig der kan fjernes/justeres, alt efter om du vil have plads til en varm hue eller neoprenhætte inden i.
  5. Hvis det er til havkajakbrug så går jeg efter hjelme der ikke dækker ørerne - jeg synes det er behageligt at ørerne kan være fri, når jeg ror tur og skal bruge hørelsen som støtte.. Hvis det er til surf og whitewater, kan en hjelm med øreklapper eller materiale der dækker ørerne, være med til at beskytte mod vand der rammer øret hårdt (slaget fra kan i værste fald skade trommehinden).
  6. Jeg kan godt li' en lille skygge (men ikke de helt store skygger) - synes det er behageligt at skyggen lige tager toppen af sol i øjnene - og som Kjeld E Pedersen nævner, kan det være en hjælp for folk der bruger briller.
  7. Synlig/tydelig farve er et plus. Jeg sætter gerne noget reflekstape på som ekstra synlighed.

Der findes mange gode løsninger i prisklassen ca. 500-900 kr, som opfylder tjeklisten ovenfor.

Go' jagt - jeg håber det er input der kan bruges.
-Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk