Wing pagaj

Hey Kajak Energi folk 

Vil lige høre her om der er nogle der vil skrive lidt om valg af størrelse wing pagaj?

Den skal primært bruges til Surfski i varierede forhold men også til ture i Havkajak 

Ligger fast på at den skal være delbar og længden har jeg også lagt mig fast på

Det bliver nok en Braca lV Surfski model (forstærket)

Jeg ror meget med åre på længere ture og har god erfaring med at den er skånsom især i forhold til skuldrene

Så måske jeg skal have et lille blad??

705? Større?

Argumenter for / imod plus lidt generelt om emnet efterlyses

🙏 Morten

4 kommentarer

Hej Morten,

Jeg har en Braca IV 705 cm2 og er vældig begejstret...

jeg har kraftigt overvejet en mindre da jeg bruger den til lange ture i havkajak. Omvendt er det kun til surfski lyder det nok passende. Jeg havde lånt forskellige størrelser inden og valgte på baggrund af det en 705 fordi jeg var i tvivl og tænkte den efter danmark rundt skulle bruges til bl.a. surfski.

Frederik

Læs mere
Læs mindre

Tak for svar Frederik!

Jeg havde godt noteret mig at det var den du roede rundt med og det har også påvirket mine overvejelser.. Har ikke haft chancen for at prøve andet end nogle billigere kæmpe store..

Tue du ror med Epic såkaldte Mid Wing.. Hvad størrelse blade har du der?

Måske der er andre herinde der har nogle kommentarer?

Og PS Frederik det lyder godt hvis du skal igang med Surfski

Læs mere
Læs mindre

Jo forresten jeg har prøvet Tues Mid Wing.. Den virkede meget meget let på mig så var ikke helt hooked .. Iøvrigt er nærmest alt grej fra Epic vist nærmest umuligt at skaffe da der er rigtig meget forsinkelse fra Australien pga. krisen

Læs mere
Læs mindre

Godt emne du åbner her om wingpagajer, Morten Vogelius .

Tip: For de nysgerrige, er det vær at kigge i temaet om Surfski og Hurtige Havkajakker

Om delbare wingpagajer

Jeg vil helt klart bakke op om ideen med en delbar wingpagaj, allerbedst hvis den kan justeres i skivning og forlænges nogle centimeter.

Du kan se det som en gearkasse: Kommer du i en langsommere kajak eller skal ro modvind, køres pagajen kortere. Ror du i en hurtigere kajak, downwind, kan pagajen forlænges nogle centimeter og give dig højere gearing.

Derfor er det en parameter at vælge en samling på pagajskaftet, som har "flip" lås, som du kan åbne og lukke med fingrene (gerne med handsker) imens du er på vandet.

Mine erfaringer med Epic Mid wing

Min erfaring med Epic Mid Wing (den har 750 cm2 bladstørrelse) er at den giver mig rigeligt greb. Det er et temmelig "tilgivende" blad i at det ikke straffer teknikfejl så hårdt. Andre bladfaconer er mere kontante: Laver du en fejl, får du det at vide.

Det er en meget let pagaj, og jeg er super glad for letheden når jeg ror fladt vand. I bølger, kunne jeg fint leve med noget der var 50-100 gram tungere, for at have lidt mere "pondus".

Når pagajen er let, er styrken selvfølgelig en bekymring: Så vidt jeg har kunnet se, er Epic mid wing bladet, ikke "surf forstærket". Det er naturligt stærkt til at modstå pres på forsiden (det er wingpagajens fornemste opgave at stå fast i vandet, så den kan sagtens klare den del), men ikke nødvendigvis lige så stærkt til at modstå belastninger den anden vej. Som når du er på en bølge på surfski, og skimmer bladet på vandet.

Robustheden mod tryk på bladets bagside, er et af de steder surfski-modellerne fra de forskellige pagaj-producenter har fået indbygget lidt ekstra styrke - måske tilføjer det også lidt vægt.

Om bladstørrelse og det sikre valg...

Personligt er jeg til små/medium blade, og oplever at hvis jeg har for lidt vejgreb, skyldes det ikke bladstørrelsen men i stedet, dårlig teknik eller manglende fysiske færdigheder.

Ergo: Min oplevelse er at et medium-størrelse blad giver mig al den trækkraft jeg har brug for, og der hvor jeg skal sætte ind er på min tekniske og fysiske træning.

Men det er jo bare "min personlige oplevelse".

Kajakroere er meget forskellige både teknisk og fysisk, og bladstørrelse er et virkelig individuelt valg.

Det bedste råd jeg kan give er at hvis du skal vælge mellem to bladstørrelser, så er min vurdering at det ofte vil være det lille blad, der er det sikre og hensigtsmæssige valg for din langsigtede udvikling. 

Du reducerer risikoen for overbelastningsskader, og du åbner for teknisk og fysisk fokus. Der kan du udvikle dig, ind til du ikke kan vride mere ud af din motor - og så først på det tidspunkt, overveje om løsningen for at komme videre, er at forøge blad-arealet.

Det var bare et par overvejelser herfra!

Bedste kajakhilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk