Roning i bølger fra siden

Hej Tue og alle jer andre

Håber I kan hjælpe mig med mit spørgsmål. Er begyndt at ro rundt om de sjællandske øer men er meget usikker på hvordan jeg skal ro når jeg får side bølger. Skal man ro længer ude på havet eller skal man ro ind til stranden og ud igen så jeg skiftes til at have bølger i ryggen og forfra.

Håber du/i kan komme med et godt råd.

1 kommentar

Hej Torben

Hvis du er på længere tur langs kysten og skal ro i sidebølger, så kan et godt fokus være at tænke "hvordan minimerer jeg risikoen (kæntringer pga. brænding) og gør det effektivt (minimalt energiforbrug)"

Hver gang du skal ind og ud fra stranden, og skal igennem brænding/brækkende bølger, er der risiko for at kæntre. Stor eller lille, og helt afhængig af hvem der gør det. Nogen vil ikke en gang tænke over det, mens andre vil være udsat for at vælte.

Strategier
Hvis du ligger "ude bagved" på dybt vand, er energiforbruget på at skulle holde balancen i større sidebølger, men de bryder ikke, og i at skulle holde afstand til kysten Med træning, så kan du lære at ro effektivt i dem uden et ret meget større energiforbrug end på fladt vand.

Hvis du ror zig-zag ind og ud, så er det med et højere energiforbrug alt i alt: Flere ture ind gennem brænding, og ud gennem brænding, vil nok alt i alt koste flere kræfter. Det er sjovt, lærerigt, men vil nok koste dig flere kræfter på langture. 

Om teknik og grej

Roning i sidebølger handler meget om rytme og balance - det kræver bevægelighed i kajakken, og kantning/hofter skal arbejde ret meget hele tiden. Svaret på den del er i høj grad, masser af træningstimer - og en lille del af det, er at vælge en kajak der "går godt" i sidebølger. 

Opsummering:

Mit bedste bud vil være at ro ud langt væk fra kysten, cruise der ude, og ro ind igen til pauser en gang imellem på turen.

Lad mig høre om den løsning kan give mening på de strækninger du tænker? Evt. med et link til et kort over den strækning, du har i tankerne at skulle håndtere sidebølgerne i.

Mvh
Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk