Handikap og kajak

Hej

Jeg tror har set et sted, at der var danske klubber, der gjorde noget særligt for at give folk med handikap mulighed for at ro kajak.

Vi har nu en, der er blind (helt blind så vidt jeg), som gerne vil komme og ro med os, sammen med sin mage. Vi har ikke to-personskajakker, men klubbens kajakker er meget stabile, så jeg tænker, at det måske kan lade sig gøre på fladt vand og i beskyttet område, hvis vi er meget opmærksomme og snakker alt vedrørende sikkerhed godt igennem før vi går igang.

Har nogen af jer erfaringer med dette?
Kan det lade sig gøre? 
Har I nogle gode råd?

mvh

Ása

6 kommentarer

Hej Ása

Jeg har ikke direkte førstehånds-erfaringer med kajakroning for blinde, men ved at der har været gang i tiltag på det område forskellige steder i Danmark. 

Jeg har fundet et par links til inspiration, og en kontakt at gå videre med:

• Magasinet "Kano og Kajak" #4 / 2019 har en artikel om kajakroning for blinde i Skive Roklub. God inspiration der viser det kan fungere.
  • Artiklen her fra Dansk Blindesamfund fortæller om et tiltag med at starte et hold kursister op, hvor seende instruktører træner et større hold af blinde kursister. Først i svømmehal, og derefter på havet.
  • Jeg har haft fat en af instruktørerne der underviste på kurset for Dansk Blindesamfund: Michael Anthonius Jakobson fra Odense. Han var med på holdet og har kørt endnu et tilsvarende hold, og deler gerne ud af sine erfaringer.  Du er velkommen til at skrive til Michael for mere info.
  • Dansk Blindesamfund har en afdeling på Færøerne - se mere her. De er nok værd at kontakte!

Som jeg læser erfaringerne, er det helt klart muligt, med en god portion omtanke og en tilgang der tager hensyn til hvordan den blinde kommer godt og trygt i gang.

Mange ting skal måske gentænkes, men blinde kan altså godt få succes med kajakroning og glæde af det, med hjælp fra seende personer.

En spændende lille "krølle" på det, er at give sig selv lidt af oplevelsen: Bind en helt tæt klud om øjnene og ro en tur med en makker, hvor du oplever hvordan det er ikke at kunne se noget som helst. Arbejd sammen med en makker, og prøv på skift at være den der ikke kan se noget. Det er en god erfaring i hvor meget teamwork der skal til og hvordan i kan blive opmærksomme på hvad i ellers skal gøre, for at kunne klare f.eks. en redningssituation.

Håber dette kan inspirere, og hjælpe jer fremad!

-Tue

Læs mere
Læs mindre

Hej Tue, mange tak for svaret. Jeg har læst artiklerne og der var allerede et par punkter, som jeg ikke havde tænkt over.  

Jeg vil prøve at kontakte Michael for at høre om hans erfaringer som instruktør for blinde. 

mvh Ása

Læs mere
Læs mindre

Hej Åsa ! Vi (Faldsled kajak) har i 5 år afholdt en weekend med workshoppen "De knap så førlige". Det har primært været for rygmarvs lammede - enten medfødt eller følgeskader efter trafikuheld eller hjerneblødninger. Vi har vist også haft blinde. Der har vi arbejdet med flere gode og sjove løsninger - også for familier med mindre børn, eller bare for at lege med vores dejlige legeredskab.

Ring til mig, så skal jeg give dig nogle hints 6163 0676

Læs mere
Læs mindre

Hej Bjarne, mange tak for svaret. Tusind tak for tilbudet om at ringe for at få hints. Jeg tror lige jeg vil høre, hvad Michael kan give af gode råd, eftersom han har erfaringer indenfor netop dette område.

Mvh Ása

Læs mere
Læs mindre

Der kom et virkelig fint svar fra Michael Anthonius Jakobson, som jeg deler her til inspiration for jer: 

Michael skriver:

Det er et mega spændende område tema du åbner op for nu, og der kan efter min vurdering aldrig laves generelle svar, da det er MEGET individuelt, hvordan blinde og svagtseende er påvirket af deres handicap...?

Du får lige nogle af de vigtigste erfaringer i overskriftsform:
- Kan blinde og svagtseende  lære at ro kajak? =JA.
- Kan blinde og svagtseende fungere som aktivt medlem af en Kajakklub? =JA
- Kan blinde og svagtseende bestå IPP2 og frigives at at ro alene? Nogle =JA, andre =NEJ

Svømmehal:
Tryghed er i mine øjne en helt afgørende faktor for succes kajak/vand. Vandtilvænning er derfor noget, vi har brugt meget tid på, og svømmehallen er helt sikkert en god måde at lære indstigning, balance, kæntring med/uden overtræk, og makker redning under kontrollerede forhold, hvor jeg har stået i vandet ved siden af kursisten.
I 2020 havde vi igen et kursus, men uden adgang til svømmehal. dette gik også fint, men hvis det er muligt, vil jeg ALTID foretrække at starte i svømmehal.

Pagaj:
2019 havde vi kun adgang til 60 grader skivede euro pagajer, som vi brugte en del tid på at mærke med tape osv. for at kursisterne skulle kunne føle hvornår pagajen vendte rigtigt. Det fungerede ikke optimalt for alle. I 2020 har vi til kurset anskaffet 5 grønlandske årer, som er symmetriske, og med ovale skafter. Vi introducerede også Europagajer, men alle kursister foretrak grønlandsk åre. 
Dette vil derfor være min anbefaling til opstart... Så kan man altid afprøve andre typer pagajer senere, hvis interessen er til stede.

Kajaktype:
Vi har primært brugt PE [plastik, red.] kajakker, men har også gennem kajakklub haft adgang til 2er havkajak og 1er turkajak.
Generelt har kursisternes balance været overraskende god, og de klarede bølger op til 40-50cm uden problemer (måske fordi de ikke kunne se bølgerne, og derfor ikke bliver bange og stivner i kroppen, som jeg ofte oplever med normalt seende begyndere =min personlige uvidenskabelige teori;-)
De fleste var meget begejstrede for 1er kajakker, hvor de fik oplevelse af "at gøre det selv", og flere var også glade for stabile turkajakker med et større cockpit, hvor de ikke var bange for at sidde fast ved kæntring.

Helt blinde skal konstant guides, og bruger meget fokus/koncentration på at korrigere retning. for mange vil det være et oplagt valg at prøve 2er kajak

Sikkerhed:
Jeg har ikke brugt meget tid på at snakke sikkerhed, for at undgå at "tale kajak farligt" men har brugt tid på at skabe en god oplevelse, med de relevante lokale sikkerhedshensyn;-)

Godt input, hvis du vil videre med arbejdet ud i kajakroning for blinde / svagtseende.
Læs mere
Læs mindre

Hej.

Sidste års instruktørsamling fra DKF indeholdt en workshop:

"Blinde kan også ro kajak"

Hvad kan blinde i en kajak - og hvordan introducerer man dem til sporten? [Merethe Fischer & Pia Gulstad] holder workshop om at få blinde med ud i kajakkerne. Der vil være blinde kaniner med - og deltagelse fra vores samarbejdspartnere i Dansk Blindesamfund.

Spændende tema :-)

Mvh Till

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk