Begynder kursus

Hej :-)

Vi skal til at holde et begynder kursus, men er ikke vant til at holde kurser i hele taget.

Tanken er at holde  3,5 timers kursus på ipp1 niveau (+makkerredning) uden dog at give ipp1 bevis.

Jeg prøver at planlægge dagen, men   har ikke overblik over hvor langt tid vi skal forvente at bruge på det forskellige. 

Har i noget input?

Ligger nogen måske inde med en tidsplan til et lignende kursus? Eller nogen der har gjort sig erfaringer?

mvh Ása

7 kommentarer

Hej Ása

Indhold:

Til en start, så vil jeg anbefale jer at i skriver en oversigt over det i skal igennem - i kan finde inspiration i IPP1-normen som kan hentes hos DKF her.

Det er hele den første kolonne - men igen, når i ikke skal udstede nogen IPP-certifikater, så står det jer frit for at fravælge enkelte af øvelserne og evt. erstatte med andre ting hvis i synes det giver bedre mening.

Varighed:

Om varighed på 3,5 time, kan jeg sige så meget at min egen erfaring er meget varierende - det kan både være "lige netop nok" og "alt for lidt" afhængig af målgruppen og holdstørrelsen.

DKF lægger op til en vejledende tid på minimum 4 timer, og en instruktør:kursist ratio på 1:8. 

Hvis jeg står med 8 personer der er helt nye til kajak, ved jeg at jeg får mere end almindeligt travlt med at gennemføre IPP1 på 4 timer med dem. Det  kan sagtens foldes ud over f.eks. 6 timer eller 2 x 3 timer.

Jeg giver gerne feedback på en tidsplan, men så skal jeg nok kende lidt mere til målgruppe, holdstørrelse, instruktørteam osv. før jeg kan sige noget klogt der :-)

God vind med det - et spændende projekt, og fedt der er gang i kajakroningen på Færøerne!

Læs mere
Læs mindre

Mange tak for input og for set link, du sendte. Har set det før, men glemt alt om det, så jeg har bare brugt den oversigt, sum du har under Quick tips, den er vist ikke ajourført til de nye  standarder? 

Vi forventer at have 8 kursister, hvoraf de fleste aldrig har siddet i en kajak, men det kan godt være, at vi derudover er tre eller fire mere erfarne roere.

jeg tænker at bare det pragtiske med at få dragter på, indstillet fodstøtter osv kan komme til at tage en del tid. Jeg prøver at lave en tidsplan og sende den til dig.

Læs mere
Læs mindre

Kan du komme med input til denne tidsplan. Jeg har streget et par punkter fra ipp1 i håb om at presse et kursus ind i 3,5 timer. 

Opstart              

00:00-00:30       Påklædning, regulering af fodstøtter etc.             

00:30-00:45       Vi ror fra bådhuset til Sandagerð og får lært og talt om effektiv fremadroning på turen.

Intro til teknikker                        

01:00-02:00 Baglænsroning 

Fejetag, dreje  og sving i fart      

Bagror 

Sideforflytning med træktag      

02:00-02:30 Planen var at nå en lille tur langs kysten (måske med "kejserens soldater" øvelser af teknik). Måske skal der hellere bruges tid på en kaffepause     

Selvredning                     

02:30-03:15 Wet exit (Vil ikke bruge meget tid i vandet pga semi-dry dragter)                     

Selvredning med støtte af pagajflynder og heelhook.        

03:15-03:30  Roning tilbage til bådhus.           

Læs mere
Læs mindre

Godt overblik over programmet! Det er fedt at i tænker træning af wet exit ind.

Her er de tre vigtigste kommentarer jeg har:

1. Jeg vil anbefale ro det hele uden spraydeck på kursisterne. Så har i ikke problemer med wet exit hvis der sker en kæntring, inden i har planlagt at øve kæntringerne. Tag evt. spraydecks med og lær folk at bruge dem med en systematisk tilgang til vandtilvænning under det punkt der handler om wet exits og vandtilvænning. For en trin-for-trin opskrift, se blog-indlægget "Vejen til det sikre wet exit".
  2. Jeg vil anbefale at få en sikkerhedsbriefing flettet ind ind i de første 30 minutter, specielt med fokus på:
    • Er der kursister der har skader/sygdomme i skal være opmærksomme på - diabetes, allergier, medicin, etc. Kan evt. afklares inden i mødes med folk, ved tilmelding.
    • Kommunikation med pagaj-signaler (hvordan kalder i til samling og får gruppen til at standse). Bare nævne det kort. Tager max. 1 minut.
    • Hvad gør i hvis der er nogen der kæntrer (plan A vil sikkert være at i snakker dem igennem en makkerredning, folk skal bare vide at i har en plan og hvad de skal gøre - også dem som ikke er i vandet. Igen - bare nævn det kort, det tager max. 1-2 minutter og skaber tryghed.
  3. Tænk siddestilling, god bevægelighed, balance og stabilitet i kajakken, ind som elementer i kan lære folk den første halve time. Det giver tryghed, og effektiv fremadroning bygger på det fundament.

Hvis i kører det program med små grupper og en god instruktør:kursist ratio, måske 1:5 eller 2:8, så burde programmet kunne holde nogenlunde, men de første gange, så test det af og giv jer selv lidt ekstra buffer af tid, i slutningen af programmet.

Håber i får nogle gode timer på vandet, og pøj pøj med kursisterne!

Læs mere
Læs mindre

Hej Tue :)

Tak for svar.

Vi havde det første kursus í dag, så jeg var lige kommet hjem fra kurset, da jeg så det ;)

Kurset gik godt og deltagerne var meget godt tilfreds, men der var også en del,  vi vil gøre anderledes næste tirsdag.

Efter at have set dine kommentarer kan jeg se nogle flere punkter, som vi kan inddrage.

Tusind tak :)

mvh Ása

Læs mere
Læs mindre

Fedt med kursus. 
de kurser jef har holdt, har jef altid fået det bedste resultat ved at dele dem over i to. Om det så er 2 x 2 timer eller 2 x 3 eller hvad der passer ind. 
det giver i hvert fald noget ekstra at eleverne får tid til at reflektere over det indlærte fra den ene gang til den anden. 
god sommer. 
Peter 

Læs mere
Læs mindre

Jeg kan godt se, at det ville give meget god mening. Det synes jeg vi skal overveje til en næste gang.

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk