Svømmevest

Hej Tue.

Hvilken vest til instruktør og privat kan anbefales til kvinder?

Du har tidligere haft palms kaikoura, den ser jeg flere bruge. Så skrev du om en ny vest peak uk  du ville teste, hvad er din kritik af den? 

På forhånd tak.

Kajak hilsner Stine

3 kommentarer

Hej Stine

Helt rigtigt - jeg har slidt mig igennem 3 styk Palm Kaikoura i tidens løb (de holder nu ret godt), og er nu i gang med Peak UK Explorer (siden sidste sommer).

Her er mine erfaringer ind til videre:

Jeg er glad for den flade front og det simple design på Peak Explorer. Det gør det nemmere at komme ind over kajakker når jeg laver selvredninger, fordi lommerne ikke hænger fast i kajakken.

Palm Kaikoura er lidt tykkere i skum-panelerne, specielt på fronten af vesten. Den føles bare lidt mere “bulky” og stor. Til dens fordel vil jeg sige, at jeg er vild med de krummede skum-paneler der passer rigtig godt rundt om siderne af brystkassen. Her er Peak Explorer Zips skumpaneler lidt mere fladt formede, og smyger sig knapt så godt omkring kroppen. Når først vesten bliver våd og jeg arbejder/svømmer med den ude på / i vandet, oplever jeg dog det ikke som generende.

Fra et instruktør/turleder-perspektiv, så foretrækker jeg de små lommer på Kaikoura. De er geniale til at organisere grej og jeg foretrækker også velcro-låget på ryglommen på Kaikoura - det er nemmere at åbne og få adgang til på vandet, end lynlåsene  på Peak Explorer. Lommerne på Peak Explorer er ikke helt så nemme at få organiseret grejet godt i — de er enten “ret store” eller “ikke helt store nok”.

Lynlåsene på Peak Explorer er plastik over hele linjen = ingen problemer med korrosion. Lynlåsene på lommerne af Kaikoura er af metal, og der oplever jeg de korroderer og går til efter måske 3-4 års brug. Det kan også ske selv om vesten ikke bruges intensivt - bare den ligger opbevaret med en smule indtørret saltvand i stof og lynlåse.

Palm Kaikoura kommer med en ordentlig brugbar nødfløjte i lommen. Den skal du have eftermonteret på Peak Explorer, der har en lille, ikke-særlig-brugbar fløjte støbt ind i et klikspænde ved toppen af lynlåsen.

For at opsummere det, så kan jeg godt anbefale begge veste. Jeg vil anbefale at prøve dem, og vælge efter hvad du oplever den bedste pasform med. Kaikoura har en lille fordel når det kommer til at organisere grej, og Peak Explorer har fordelen af et fladere, mere strømlinet design, og en lavere pris.

Alternative forslag kan også være:

• Astral Blue Jacket - den har lomme setuppet til at kunne bruges som instruktørvest, men jeg har ikke brugt den så jeg kender ikke til pasform.
  • Kokatat MsFit Tour - designet med henblik på pasform til kvinder, og stadig med lommer nok til at den kan gøre det som instruktørvest.

Andre kajakenergi medlemmer - måske især jer piger, i må meget gerne byde ind her med erfaringer: Hvad har i fundet af svømmeveste der virker godt?

Læs mere
Læs mindre

Tak for super god info.

Jeg må prøve de to veste. Må lige finde ud af hvor på Sjælland peak kan findes.

Hilsner Stine 

Læs mere
Læs mindre

Et forsigtigt bud er https://www.kanokajakcenter.dk/ (de lister Peak som et af deres brands, men har intet i webshoppen derfra). Hvis det ikke virker, så postordre fra https://struerkajak.com som har masser fra Peak UK på hylderne.

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk