Instruktør-hjælp

Hej Tue,

Vi har lige afholdt IPP2 kursus på Fanø i weekenden, og vejret var jo nærmest til IPP4 - men alle fik en fin weekend, og vi øvede i aftes igen og har en øveaften på torsdag.

Et par af damerne på holdet har noget besvær med at komme op på kajakken, når de skal lave selvredning.
Vi har instrueret i redningen med at holde pagajen ret bag cockpit’et med flyderen vinkelret ud fra kajakken; på denne måde “hopper” de op på bagdækket, som i min verden skulle være den letteste måde at komme op på.
De er lidt i den tunge ende af vægtskalaen - og det kan være det kniber lidt med kræfterne til at komme op, men det er jo hovedsagligt en teknikøvelse fremfor en styrkeøvelse.

Hvis du har et par tips, så er de meget velkomne.

På forhånd tak
Mvh
Jan Krogsgaard
Tlf 20167229

4 kommentarer

Hej Jan

 

Start her:

Videoen Udvidede Teknikker til Selvredning giver nogle forslag til hvad du kan gøre for at hjælpe de kursister der kæmper med selvredningen.

 

Et par ekstra ideer og kommentarer:

Quick Fix #1: Ryk længere bagud på kajakken

Få deltagerne ind over kajakken ude omkring bagerste luge, hvor de nemmere kan presse kajakken ned i vandet.

Quick Fix #2: Brug en flad vest

Hvis vesten er i vejen, så se om i kan skifte til en vest der er helt flad og uden lommer / andet der stikker frem på vestens forside.

Quick Fix #3: Brug en stor paddlefloat

En stor dobbelt-kammer paddlefloat kan gøre tricket for nogen deltagere. Specielt hvis de placerer vristen /foden ude på pagajskaftet ved paddlefloaten, inden de kommer ud af vandet. Så kan bevægelsen op på kajakken laves som en kombineret stræk af benet og træk med armene.

Quick Fix #4: Brug Heel Hook + Paddlefloat

Cirka halvdelen af dem der prøver, lykkes nemt med at bruge heel hook og paddefloat i kombination. Når folk får den til at virke, er en energibesparende måde at komme op i kajakken på.

Når det ikke lykkes, kan det resultere i knækkede pagajer, så prøv det af med solide pagajer først, og vær opmærksom på minimal belastning af pagajerne.

Her er et par vigtige detaljer:

  • Hold albuen oven på på pagajskaftet med den arm, der holder om pagajskaft og dæksline.
  • Vær opmærksom på virkelig at strække ud i det ben der er i cockpittet
  • Brug det andet ben til at sparke ned gennem vandet når du strækker ud og ruller op.
  • Hold hovedet helt nede ved bagdækket (så næsen nærmest rører ved kajakken)

Quick Fix #5: Vælg en kajak med lavt bagdæk.

En kajak med et lavt bagdæk er alt andet lige nemmere at komme op på. Problemet kan desværre bare forskubbes hvis en tung roer ligger på en lav kajak, så fosser vandet ind i cockpittet og ender med at gøre det umuligt at pumpe kajakken tør. Så det er ikke altid en løsning der virker til de rigtig tunge personer.

 

Den grundige, langsomme vej: Sæt deltagerne til at træne armstrækkere

Dem som kæmper med at komme ud af vandet i en selvredning, vil sandsynligvis også have svært ved at gennemføre bare 10 armstrækkere på græsplænen (Test det! Folk bliver nogen gange meget overraskede)

Den grundige men tidskrævende løsninger at få deltagerne til at indse, de har glæde af at træne armstrækkere, og hen over et par måneder bygge større styrke i skuldre, overarme, ryg og mave. Det hjælper, ofte rigtig meget, og det gavner i øvrigt deres fremadroning og stort set alt andet de skal lave i kajakken.

 

Jeg håber det er ideer der kan bruges - og at i får deltagerne godt i gang med selvredningerne.
-Tue

Læs mere
Læs mindre

Hej Jan, jeg kan lige supplere, vi har også lige været igennem instruktion - og havde en enkelt der havde meget svært ved paddlefloatredningen. Maven var i vejen, selvom hun ikke var "STOR"...  Vi fik det løst ved at opdele opgaven i fysik og teknik...     Vi rykkede ind på lavere vand - så hun kunne bunde, og så prøvede hun der, så der kom styr på bevægelser og teknikken. og da det så fungerede der,  rykkede hun ud på dybere vand igen, så sad teknikken, så hun kunne fokusere på fysikken - og vupti i første forsøg kom hun faktisk op...   så måske er det ikke størrelsen, der er problemet, men for mange ting, der skal holdes styr på - og så er der ikke overskud til det fysiske ryk op på kajakken.

vh Birgit

Læs mere
Læs mindre

Rigtig godt input omkring det pædagogiske i at flytte undervisningssted!

Det leder også over i tanker om det mentale aspekt: Træning i trygge rammer, har det med at øge vores evne til at lære nye bevægelser og teknikker. Der er mere mental kapacitet fri til at lære og fokusere på det nye, når man (kursisten) er et sted der føles trygt og roligt.

Stressende omgivelser, utryghed, nervøsitet (mentale aspekter) og træthed, kulde, lavt blodsukker (fysiske aspekter) påvirker i den grad evnen til at koordinere og udføre redninger. 

Så nogle gange (på begynderkurser) kan det også gavne bare at holde en pause, og vende tilbage til teknikken senere. 

Læs mere
Læs mindre

Tak til Tue & Birgit for gode input som vi vil arbejde videre med i aften - også tak til Per som ringede og fortalte at han havde arbejdet med at kursisterne skal tænke “kajakken skal under mig” i stedet for “jeg skal op på kajakken” - det havde virket for ham.

Tak og skønt med input som er værdsat (godt forum Tue).

Mange hilsner

Jan

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk