Kamera

Flere kurser bliver aflyst pga. Corona og det for mig til at tænke yderligere over at nu må det være tid til at få et ønske opfyldt :-) 

Har længe gået og tænkt på at investerer i et kamera og er lidt i tvivl om hvad det skal være

Skal gerne kunne bruges til min daglige kajak træning både sammen med andre og alene, mine mikroeventyr som jeg pusler med og fisketurene fra kajakken

Og der popper det næste spørgsmål så op der er uden tvivl også brug for ekstra udstyr     

Kan være du nogle gode råd og erfaringer du vil dele ud af evt. hvad du bruger og dine oplevelser med det

13 kommentarer

Jeg har droppet brugen af mobiltelefon. Og jeg har heller ikke mit spejlrefleks med på vandet eller for den sagt skyld på fisketurene.

I flere år har jeg haft en Canon ixus fast liggende i min fiskejakke. Da jeg startede med at ro kajak i 2015 havde jeg det også med på vandet et par gange. Men en efter et par ture gik skærmen i sort :-(

Jeg har så længe kigget misundeligt på de andre i klubben som hev deres Olympus Tough op ad lommen og har nydt mange af deres billeder...

For et par måneder siden "overtog" jeg så en god kajakvens aflagte Olympus Tough 2 - https://www.dpreview.com/reviews/olympus-tg2/5

Det virker meget solidt og robust opbygget, vandtæt og kan tåle en del knups.... af ekstra udstyr bliver jeg dig svar skyldig. Du har jo heller ikke lige præciseret hvilket slags ekstra udstyr du ønsker...

Jeg har set en del fine billeder med god farvegengivelse, måske en anelse til den flotte siden - altså en anelse mere mættet farver end virkeligheden egentlig er.... men flotte uden at være overdrevet som man jo tit ser på FB osv...

Har selv købt et par etuier til kameraet som skal opfylde forskellige behov. Et til vandrerygsækken.https://www.olympus.dk/site/da/c/cameras_accessories/digital_cameras_accessories/digital_cases_straps/tough_neoprene_case/index.html

Og et til kajakvesten:
https://www.olympus.dk/site/da/c/cameras_accessories/digital_cameras_accessories/digital_cases_straps/csch_123/index.html

Det til kajakvesten kan betjenes med én hånd uden at tage ud at etuiet, hvilket jeg selvfølgelig er spændt på i praksis....

De nyere kameraer har trådløs overførsel af billeder. Det har det gamle her ikke - og alligevel ....

Det "gamle" kamera som jeg har overtaget har monteret et Toshiba FlashAir SD card
https://www.toshiba-memory.com/products/toshiba-wireless-sd-cards-flashair-w-04/

Og det funker bare.... (og skulle også virke med andre kameraer, men der skal man lige tjekke deres compatibility list!)

I øvrigt har Olympus en god support side og Webshop, med til tider gode tilbud!

Spørg hvis der er noget (eller nogen anden vil vide)

God fornøjelse!

Læs mere
Læs mindre

Der er flere muligheder når det gælder gode kameraer til kajakbrug.

Det kommer helt an på hvad du mest skal bruge kameraet til, og hvor meget erfaring du har (eller får brug for at opbygge) om efterfølgende billedbehandling.

I gode lysforhold, så tager de fleste mellem-klasse smartphones glimrende billeder og videoer (mange endda med høj frame-rate), så hvis det bare var for at få billederne i kassen, kunne vi egentlig komme langt med en smartphone.

Alligevel, så er det et selvstændigt kamera værd at overveje - alene det at vi har et stykke grej der er bygget til opgaven, gør at vi får billeder og film med hjem, nemmere og hurtigere, og i situationer som vil enten ville splitte en smartphone ad, eller som ville være umulige eller meget upraktiske at løse med en smartphone.

Som kajakroer er der interessante løsninger i de her tre kategorier:

1. Digitale Spejlreflekskameraer (DSLR), eller spejlløse systemkameraer
  2. Kompakte vandtætte kameraer (Fuji XP-serien, Olympus Tough-serien, Nikon Coolpix W-serien)
  3. Actionkameraer (GoPro, Garmin VIRB, DJI Osmo)

Du spørger ind til GoPro, det skal jeg nok lige komme til om lidt, men lad os lige tage dem fra toppen og så med lidt ekstra perspektiver på til slut.

1. DSLR og spejlløse systemkameraer

Her kan du ramme toppen af skalaen for ydelse, fleksibilitet, features og pris. Du kan få grej her som både optager glimrende video og stillbilleder. Objektiver kan skiftes rundt, så du kan gå efter det du har brug for i en given situation. De billigste DSLR kameraer er til at komme i nærheden af billigere end f.eks. et dyrt GoPro - men går du all in, så bliver det dyrt.

Grejet kan være stort og tungt at slæbe rundt på, og i bedste fald halvstort og halvtungt - og det er primært til brug med tørre hænder på land.

Læringskurven med et DSLR kamera kan også være en smule stejlere - afhængig af din foto-erfaring fra tidligere er det enten kendt stof, eller nyt. Er du klar på at sætte dig ind i lukketider, blænde, ISO-hastighed og hvidbalance, så er dørene åbnet for at du kan blive rigtig kreativ.

Jeg bruger selv: Et Nikon D7000 med en 18-85 mm zoom optik som jeg er rigtig glad for og har haft en del år. Det er gammeldags efter 2020-standarder, men robust og leverer stadig gode billeder. Skulle jeg skifte til noget nyere i dag, ville jeg gå efter et spejlløst systemkamera, for at få det mere kompakt men stadig bevare muligheden for at skifte objektiver. Før det, et Pentax DSLR, og før det, old-school film-spejlrefleks kameraer. Selv om jeg ikke tager fotos med det hver dag, så er det stadig grej jeg er rigtig glad for at have adgang til.

2. Kompakte vandtætte kameraer

Toppen af poppen hvis du skal have et kamera der både kan være i lommen på din vest, og bruges på land og på vand. Modellerne er blevet udviklet igennem årevis, og køber du en nyere så er billedkvalitet rigtig god, og på video-siden begynder de også at have fornuftig billedstabilisering og kan optage video i HD-kvalitet med høje framerates.

Hvis du er til ét kamera der skal løse alle opgaverne både på kajakturen og mikroeventyr på land, og som du kan overlade til børnene uden bekymringer for hårdhændet behandling, så er det her løsningerne findes.

Der kan ikke skiftes objektiver men på nogle, kan der eftermonteres telekonverter eller fiskeøje-udvidelser som giver lidt muligheder. Det er lidt “lir” - jeg ville gå efter basis-modellerne og opbygge masser af rutine med at bruge dem.

Jeg har gennem tiden ejet en 5-6 stykker af dem. Gennemsnitligt har de holdt cirka 3-4 år. De er døde på flere måder:

• Korrosion (de første modeller havde det virkelig stramt med saltvand. Det er blevet bedre niu=
  • Ridsede frontglas i objektivet, så billedkvaliteten til sidst blev helt ringe. Kommer ved at tørre for meget på dem med klude/tøj der indeholder sandpartikler og saltkrystaller
  • Batterier der ikke kan holde strøm. Jo koldere vejr det er, desto større bliver problemet. Kan til dels løses ved at at proppe kamerat inden for vesten og varme det op.
  • Fejl-40 drukninger: Jeg tager på vandet med et kamera hvor jeg har glemt at lukke batteridæksel eller memorykort-åbning. Ruller et par gange, fisker kameraet op af lommen og så er det selvfølgelig fyldt med saltvand indvendigt. Det kan de sjovt nok ikke tåle.

De fleste vandtætte kompaktkameraer kommer med en god vandskyende coating på frontlinsen - det virker godt, især i starten af kameraets levetid. Men selv det bedste vandtætte kompakt-kamera tager uskarpe billeder hvis der er vand og snavs på linsen, så uanset hvad du anskaffer så er det vigtigt at tænke i hvordan du holder linsen fri for vand, uden at ridse den.

Medbring pakker af rene papirlommetørklæder. Med tiden bliver den vandskyende belægning kan blive slidt af, og gør den det, kan den fornyes en smule med Nano-cover produkter til f.eks. bilruder og MC-visir behandling.

Jeg bruger selv: Olympus Tough TG-5, som jeg er glad for. Specielt fordi det giver mulighed for halv-manuel (blændeprioriteret) eksponering, og fordi det gemmer billeder i RAW format til efterbehandling. Videooptagelsen i det er i god kvalitet - god nok til at det kan indgå som klik i færdigproducerede videoer.

3. Actionkameraer

Tænd/sluk og start/stop optagelse, er måske de eneste knapper der er på et actionkamera. Resten styres via opsætningsmenuer, som godt nok giver mulighederne for at justere hvordan kameraet opfører sig. Styrken her, er altså at betjeningen er gjort ekstrem simpel og kameraet kan køre på autopilot og levere hæderlige resultater.

De nyere modeller fra GoPro, Garmin og DJI leverer HD Video i normale og høje framerates, og har god billedstabilisering, så de egner sig rigtig god til optagelser hvor det går vildt for sig, og de er spændt på kajakker, hjelme etc.

Hvis du vil bruge et actionkamera på din kajak, så kan jeg anbefale at købe en fjernbetjening du kan have på håndleddet - så kan du placere kameraet hvor du har brug for det, og starte/stoppe optagelsen på afstand.

Begrænsningen på actionkameraerne er at du mangler præcision i det du optager. I bedste fald har du en mege lille skærm på bagsiden at se på. I værste fald skyder du fuldstændig i blinde, og kan først se indholdet når du kommer i land bagefter.

Konsekvensen kan være at du både står med tonsvis af ubrugelig råfilm, og meget lidt “guld” at gemme på - eller at du helt misser det du gerne ville have optagelser af.

Andre begrænsninger er batterilevetid - de små actionkameraer har ikke kæmpestore batterier, så der skal enten medbringes ladekapacitet i form af en powerbank, eller ekstra reservebatterier.

Ikke desto mindre kan actionkameraerne have deres berettigelse fordi de er kompakte og kan tåle tæsk som andre kameraer ikke vil kunne holde til, så hvis du vil have noget der er “set and forget” og bare kunne trykke på optage-knappen på, så er actionkameraerne en interessant løsning.

Hvis du vil have velkomponerede gennemarbejdede stillbilleder med hjem også fra dine land-ture, så vil du nok først ramme “muren” med et GoPro. Det er sjov legetøj, men det har altså nogle stærke begrænsninger som stillbilled-kamera fordi de halv- og helt manuelle indstillinger af kameraet enten er gemt meget godt væk eller slet ikke findes.

Montering:

Monteringsmulighederne for et actionkamera er mange: Selvklæbende eller skrue-beslag, sugekopper, bryst-seler mv. Der følger en del med i pakkken, og f.eks. GoPro leverer ekstra hængsel-beslag, stænger, skruer osv. så du kan sammen sætte til det du har brug for. Et af de mest fleksible systemer til forlængede holder er fra RailBlaza, der leverer en universal-fod der skrues fast på kajakken og kan forlænges med stænger og led i forskellige længde. Så kan du få kameraet stort set derhen hvor du vil.

Beslag, sugekopper og dobbeltklæbende tape kan fejle, så et tip er at sætte en line imellem kameraet og kajakken.

Skal du have et stativ som kan holde et vandtæt kompaktkamera, så kig på løsninger fra GorillaPod. Det er et leddelt stativ hvor du kan krølle benene rundt om dæksliner, stolper, grene eller andre ting der står fast, og på den måde kan du bruge stativet både på land og på vand.

Jeg bruger selv: Intet actionkamera lige nu. Igennem tiden har jeg lånt eksemplarer af Gopro Hero4 og Hero5 som har virket ganske udmærket - og der sker fortsat udvikling på det område. Jeg ejer ikke  et GoPro kamera lige nu (det kan ændre sig) men lige nu savner jeg det heller ikke så meget.

Efterbehandling og redigering

Når du kommer hjem med fotos og film, hvad skal der så ske? Skal billederne ud som print, deles på sociale medier, i artikler/blade, på websites eller bare ligge på din PC som gode minder?

For det første skal du finde et system til at organisere materialet på din PC. Mapper organiseret efter dato, er en simpel og ganske brugbar løsning.

Og så er der efterbehandlingen: Allerede ved simple beskæringer, lidt rotation så horisonten bliver vandret, og lidt fintuning af farver og kontrast, så bliver de fleste billeder væsentlig bedre. Gør op med dig selv hvor stort et arbejde du synes der er sjovt at lægge på den front. Hvis du vil give den virkelig gas, så kan jeg anbefale at få fat i et kamera der kan optage RAW format billeder (modsat jpeg-billeder, der fylder langt mindre, men hvor der også er givet køb på efterbehandlings-mulighedere).

Videoredigering er en sag for sig: Her begynder det at blive rigtig sjovt men også tidskrævende: Råfilm skal klippes til, sættes i sekvenser, beskæres, have underlægningsmusik på og så videre. Man kan hurtigt bruge 1 time på at redigere det der bliver til 1 minuts færdig video.

Jeg bruger selv Adobe Lightroom og Photoshop på Mac’en til stillbilleder - og Final Cut Pro til filmredigering. Det er værktøjer i den halv- og hel-tunge ende, og mindre kan gøre det. Men hvis du virkelig vil noget med efterbehandling og redigering, så er der både investeringer her i software og tidsforbrug at tænke ind.

Du KAN også komme et godt stykke med standard-billedeprogrammerne på Mac eller Windows - til fotos og video i begrænsede mængder er det OK.

Opsummering:

Der er mange løsninger at gå efter - så hvad er 80% behovet for dig? Er du til bare at komme i gang og vil have en allround løsning der kan bruges både på land og på vandet, så er et nyere vandtæt kompakt kamera et godt sted at begynde.

Investerer du lidt tid i at efterbehandle billeder og redigere film, kan der komme mange gode minder og gode videosekvenser ud af selv et to-tusind kroners kamera. Det er i høj grad et spørgsmål om at blive kreativ, og eksperimentere.

Jeg håber dette skriv kan inspirere, så du kommer godt i gang med foto + film på kajakturen!

Læs mere
Læs mindre

Jeg her et olympus TG 5, som jeg er yderst tilfreds med.  

Tager super skarpe billeder, har mange funktioner så man kan ændre blænde mv og er også god et betjene selv med handsker på. 

Hsr desuden prøvet GO Pro, hvilke jeg ikke er så begejstret for sammenlignet med olympus. Da olympus er nemmere at betjene, lettere at se hvad man har trykket på mv. 

Desuden er video-delen fantastisk. Har monteret mounts på dækket af kajakken, så man kan filme fx sin egen ro-stil og rette ind. 

Aller bedst er wifi modulet, som gør at man super nemt overfører billeder og film til sin tlf eller Ipad. 

God jagt efter kamera. 

Peter Lundgaard 

Læs mere
Læs mindre

Hej Peter, har du mulighed for at fortælle lidt om hvordan og med hvad du har monteret dit kamera på dækket. Går ud fra det er i monteret så du kan nå det uden fjernbetjening? Bedste hilsner og tak, Christian

Læs mere
Læs mindre

Jeg er med på en lytter omkring montering af TG-5/6 på kajak.

Læs mere
Læs mindre

Jeg er også nysgerrig 

Læs mere
Læs mindre

Hej Christian , Lars og Benny.

Jeg har købt et GoPro surf Mount, og monteret foran dagslugen på kajakken. Kan sagtens nå det fra sædet. Men man kan via app bruge tlf. som fjernbetjening men her ikke haft behovet endnu.

Derpå har jeg købt en adapter som forbinder kamera og Mount.

Virker super fint.

God fornøjelse.

Læs mere
Læs mindre

Hey :-)

Bliver linsen ikke våd, når den er monteret så lavt? Jeg har haft et Gopro på min vest, men lidt bølger, må jeg konstant tørre linsen, hvis man skal se noget på optagelserne. Jeg overvejer at montere det på hovedet, men det vil være en overvindelse, da det ser så dumt ud og jeg ikke forventer at kunne prale af fantastiske optageles alligevel.

Læs mere
Læs mindre

Syntes ikke at placeringen giver udfordringer med vand på linsen. Pagajens strint kommer ikke i nærheden af. 

Læs mere
Læs mindre

Tusind tak Peter😊

Læs mere
Læs mindre

Hvordan kommer jeg ud af denne tråd med kamera??

Læs mere
Læs mindre

Det er nemt:

1) Gå til toppen oppen af debat-trådens side

2) Klik "Følger" og vælg "Følg ikke" så stopper mail-notifikationer for denne tråd :-)

Det er forklaret i lidt flere detaljer, hvordan email-notifikationer kan styres, i videoen her:

https://www.kajakenergi.dk/courses/15324-support/lessons/213301-email-notifikationer-fra-forum

Bedste hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Jeg har her i formiddag lavet et nyt mount til mit GoPro kamera på forlugen (se de vedhæftede billeder). Det består af en Flat adapter til GoPro købet på Evermart.dk, link: https://www.evermart.dk/flat-adapter-til-gopro til 29,00 kr. (og gratis fragt) samt et nylonskærebræt til ca. 20 kr. samt nogle skruer, og en forluge, hvis ikke du kan/vil montere det på den nuværende luge. Skærebrættet er skåret til med en vinkelsliber.

Jeg havde først lavet et tilsvarende arrangement med noget træplade, men træpladen flækkede efter to gange i vandet, så derfor nu nylonskærebræt løsningen (som jeg håber kan holde). Jeg har ikke prøvet at betjene mit GoPro kamera med stemmen, da jeg har en fjernbetjening, men når det sidder på forlugen kan man i hvert fald ikke selv nå kameraet for betjening. De videoer der kommer ud af det med den placering giver god mening til selvevaluering af egen rostil m.m.

Billederne er i øvrigt taget med mit Olympus Tough TG-4.

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk