Foredrag om Hypotermi

Den 16. december 2019 holder Benedict Kjærgaard foredrag om Hypotermi på Aarhus Universitet.

Benedict Kjærgaard er overlæge og klinisk lektor ved Aalborg Universitetshospital, og leder deres hypotermi-team. Det er blandt andet forskning fra hans afdeling, der var med til at redde de afkølede ofre med hjertestop efter Præstø Fjord ulykken.

Fokus er på behandling af svært nedkølede patienter, og jeg tror det er et meget spændende indblik i den verden der ligger i forlængelse af vores kajakture, hvis vi ender med en stærkt afkølet person.

Foredraget er gratis at deltage i, og jeg skal med.

Michael, en af mine kammerater der kører som ambulanceredder, har hørt foredraget flere gange, og han vil stadig med. Han fortæller at det er absolut relevant for kajakroere (instruktører, turledere, generelt os der arbejder i koldt vand) -- og at noget grundlæggende viden om kroppens reaktioner på kulde er god at have på forhånd.

Skal du med og inspireres, så er linket til arrangementet her > (det er bare at klikke i FB event'en at du deltager, der er ikke nogen yderligere krav om tilmelding end det)

Måske vi ses til foredraget?

Bedste hilsner,
-Tue

4 kommentarer

Jeg kan desværre ikke komme 16/12. Jeg har gennem årene læst en del om emnet ( er praktiserende læge og ror meget om vinteren)  og har lige opdaget 2 steder, som giver god viden:

Dokumentet "Faglig retningslinje for håndtering av aksidentell hypotermi"

Det er de norske vejledninger - mest skrevet for "professionelle" , men der er almene afsnit og en oversigt. Det virker ret godt.

Noget helt andet er:

https://bicorescue.com - BICO står for "Baby it's cold outside " - det lyder måske ikke så seriøst, men det er det. Man logger ind (gratis) - og har så adgang til 6 lektioner, der er bygget op på samme måde: Gennemgang af noget teori - lille "prøve" med nogle spørgsmål, man skal svare på og herefter er der en video med gennemgang at en case - heri er der mulighed for at vælge mellem 2 muligheder og man ser så den video man vælger og forklaring på, hvorfor det måske ikke var så smart. Herefter kan man så se alternativet og  forklaringen der.

Det foregår i Canada med -20 gr og mest i sne og is, men principperne kan man godt lære af.

Man skal se lektionerne i rækkefølge - og når man kommer gennem dem alle kan man få et "flot" diplom !

Det er jo fremgangsmåden, når det er gået rigtig galt - sådan skulle det nødigt gå, så husk at se "Stop afkølingen" !

Læs mere
Læs mindre

Tak for de super fine links, Carsten - det er jo virkelig små perler af hypotermi-viden du deler med os, det er jeg rigtig glad for. 

BICO's videolektioner med tilhørende test-spørgsmål er simpelt hen super inspirerende - så til dig der har set Kajakenergi's temaer Vinterroning og Stop Afkølingen, så er det et oplagt næste trin at besøge https://bicorescue.com.

Jeg deltager i foredraget med Benedict Kjærsgaard den 16. december, og vil gerne dele lidt stikord/inspiration med jer efterfølgende!

Læs mere
Læs mindre

I får lige en opsummering af et super godt foredrag om den hypoterme patient:

Benedict Kjærgaard leverede et meget inspirerende og underholdende foredrag med beretninger fra konkrete situationer. Mange af historierne er temmelig vilde og gør indtryk. Mange liv er reddet, både børn og voksne, takket være erfaringerne fra det arbejde, Benedict og hans team har gjort på området.

Kernen i Benedicts arbejde er en erfaring og viden om, at stærkt afkølede personer ikke nødvendigvis er døde, selv om det ved første indtryk kunne se sådan ud - og så har Benedict viljen til at give livet en chance hvor andre ville have givet op.

Rent fysisk sker der det at at iltforbruget i en kold krop og hjerne (her snakker vi måske ned til 20 grader) er så meget mindre, end i en varm krop. Derfor kan en kold krop klare længere tid uden iltforsyning og stadig genstartes uden skader - der skal bare (avanceret) hjælp til at klare genopvarmningen.

Gennem forskning og eksperimenter er instrumenterne blevet udviklet: Nu arbejder Benedicts team med en  mobil hjerte-lunge-maskine som kan opvarme, ilte og recirkulere blod - ude i marken. Fra 400 kilo indviklet udstyr, kan opgaven i dag løses med 15 kilo mobilt udstyr der kan bruges i redningshelikoptere og ambulancer.

Forsøgene for at komme dertil, er blandt andet lavet med en hel del grise der har taget billetten, med nedkøling, flyveture og køreture, for at tjekke arbejdsprocedurer og udstyr på en krop der ligner et menneskes. 

Men arbejdet er ikke uden svære overvejelser:

Der er det etiske dilemma, om hvilket liv patienten kan se frem til: I mange tilfælde kommer patienten videre med ingen eller kun få fysiske men. Men selv om en patient kan bringes tilbage til livet med ingen eller få fysiske men, kan der også være situationer hvor en patient ender med alvorlige hjerneskader og livsvarige handicap - så hvilket liv bringer man folk tilbage til?

Der er det økonomiske dilemma: Redningsaktioner og eftersøgninger er omkostningstunge - og nogle gange vil man gerne kunne afblæse en eftersøgning med et argument om at personen forventes at være omkommet - for at spare samfundet for omkostningerne i at fortsætte eftersøgningen. Det er baggrunden for eksempelvis grafer som den i pjecen "Kulde og Beklædning til Søs" her) Men kunne der være reddet liv? I nogle tilfælde, måske...?

Hvad kan vi så gøre, som havkajakroere?

1. Vi kan være skarpe på at forebygge hypotermi og stoppe afkølingen (se temaet om det!).
  2. Hvis vi havner i koldt vand, så er 1-10-1 stadig aktuel: 1 minut til at få styr på vejrtrækning - 10 minutter til aktivt at hjælpe dig selv og slå alarm - 1 time eller mere, til bevidstløshed indtræffer.
  3. Vi kan forberede os mentalt på, at hvis vi en dag finder en kold, druknet person (ikke nødvendigvis en kajakroer - det kunne være en hvilken som helst person), så er vedkommende ikke nødvendigvis umulig at redde, og det kan godt give mening at alarmere 1-1-2.
  4. Vi kan tage med os, at principperne om ABC (Airways/Breathing/Circulation) og hjerte-lunge-redning er stadig den umiddelbare førstehjælp på stærkt afkølede personer, ind til fagfolk kommer til.

Hvis i skulle få chancen for at tage til et foredrag med Benedict Kjærgaard i fremtiden så kan jeg bare sige gør det - det kan anbefales!

Rigtig go' kajaktur!
-Tue

Læs mere
Læs mindre

Peter Lund Madsen har interviewet Benedict Kjærgaard i programmet "Hjernemadsen" - selvfølgelig med fokus på hypotermi.

Interviewet kommer ind på mange af de pointer som Benedict Kjærgaard, og lyden er bedre end den var på foredraget i Aarhus :-).

Udsendelsen kan streames fra DR P1 her >

Her er en række interessante nedslag - det er gode grunde til at høre HELE udsendelsen!

04:00 - Intro til Benedicts karriere og generel info om nedkøling.

10:00 - Forskellen på menneskets krop og dyr der kan gå i vinterdvale.

13:00 - En vild historie fra det virkelig liv: En ung mand falder i Limfjorden om vinteren.

15:00 - Grundlæggende genopvarmnings-principper - hvorfor et varmt brusebad ikke virker.

19:00 - Mere om den mobile hjerte/lungemaskinen der bruges til genopvarmning.

23:00 - Benedicts fortælling om Præstø Fjord ulykken.

29:00 - Hvordan helikopterberedskabet i Danmark er bygget op.

37:00 - Detaljer om en af de genopvarmningsmetoder der bliver udviklet på.

40:00 - En vild historie fra det virkelige liv: Kernetemperatur = 13 grader, Tromsø, Norge.

44:00 - Udviklingen af Hjerte-Lunge maskinen og fremtidens forskningsperspektiver.

Det er lærerig lytning - rigtig god fornøjelse!

Kajakenergi-hilsner,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk