Besværlige landinger med Tilskadekomne eller Bevidstløse kajakroere

Mikkel Kjær Grindsted   har delt dette spørgsmål:

Er der nogle af dine videoer/webinarer hvor du snakker om landinger med en skadet eller bevidstløs roer?

Scenariet jeg har i hovedet er at en skadet/bevidstløs roer skal fragtes fra vandet op på stranden i IPP4 forhold. Den skadede roer kræver konstant støtte fra en anden roer, da han ellers ikke kan holde balancen i kajakken.

Som jeg ser det er der en masse risikofaktorer i at lave en landing med sådan et setup. Har du nogle tips til dos and dont’s i denne sammenhæng?

Man vel nødt til at få nogen i land til at tage imod først og fremmest, men hvordan får man den skadede roer tæt nok på kysten, hvis forholdene er på IPP4? Jeg ved det er lidt af et tænkt spørgsmål, men situationen kunne jo opstå.

1 kommentar

Hej Mikkel

Det er noget af et scenarie du beskriver. Det er ikke nogen nem eller attraktiv situation at stå i - der vil helt sikkert være pres på og brug for godt samarbejde for at løse den.

Jeg har prøvet at være turleder på en en "light" udgave  af det, med en søsyg/bræk-syg kajakroer der ikke kunne holde balancen. Vi roede langs Klippekyst uden umiddelbare landinger, i en 4-mands gruppe, så vi var 3 der kunne gøre noget. Der valgte vi at bugsere et stykke hen til en lille beskyttet bugt, hvor vi kunne komme i land og sætte patienten op på stranden. Men her kunne vi trods alt kommunikere med den syge patient. Det er en anden liga, hvis personen bliver bevidstløs...

Hvad er der at hente i Kajakenergi's temaer/webinars?

Der er noget at hente om Flådebugeringer og indklipningsprocedure (Assistant-Before-Casualty, “ABC”) i webinaret om bugseringer. Der fortæller jeg om hvordan man får en bevidstløs/skadet person bugseret samtidig med at en hjælper holder vedkommende opret (det kan så være ind til land, eller ud på havet til en redningsaktion der).

Så til dine overvejelser som turleder:

Forudsætningen for at du overhovedet kan gøre noget aktivt for at bugsere den tilskadekomne i den situation du beskriver ovenfor, er at i er mindst 2 i gruppen ud over den tilskadekomne selv: En til at støtte og (mindst) en til at bugsere. Meget gerne flere.

Hvis du er ude i IPP4 vandforhold (vind op til 11 m/s og bølger over 1 meter) er det ikke altid at en landing ind på kysten er den nemmeste vej: Der kan være ret store surfbølger eller landinger op på besværlige steder som f.eks. stenkyst, hvor det bare vil udgøre en uacceptabel stor risiko at lande på.

Hvis vi nu tager det typiske vestkyst-scenarie er det bølger og brænding der er din forhindring. Hvis du vurderer at en flåde kan drive ind gennem den, så sæt den absolut stærkeste støtteperson til at holde fast, og lad flåden tage en rusketur ind gennem brændingen, og gerne ind til et par frontløbere der allerede er på stranden, klar til at tage imod. Der skal holdes rigtig, rigtig godt fast, og det er set før at brækkende bølger kan vende en 2-kajakkers flåde på hovedet.

Flåder, Bugserliner og Bølger?

Jeg er bekendt med at der er beskrevet løsninger på hvordan man tøjrer en flåde sammen med bugserliner til kajakker foran og bagved, og i teorien flytter den kontrolleret ind igennem en surfzone - men praktisk erfaring med vesterhavsbølger viser bare at brænding og bugserliner er en rigtig besværlig og potentielt risikabel blanding.

Det er lidt mere realistisk ved en klippelanding på dybt vand, der er det med den rette træning mere realistisk at bruge bugserliner. Men det er stadig langsomt, fordi alting bliver så meget mere kompliceret af at have liner i vandet. Det gælder om at holde din løsning så simpel som overhovedet muligt, og nogen gange er den mest simple løsning bare helt at undgå at gå i land.

Simpelt hen fordi landingen i sig selv er for stor en forhindring.

Så vil der være to muligheder at gå i gang med:

1. Evakuering på havet (via helikopter eller båd) er den nemme vej ud. Flådebugseringen stabiliserer situationen og holde den tilskadekomne væk fra yderligere risko, ude i et område hvor vedkommende kan reddes. Og der har redningsmandskabet grej til at bjærge tilskadekomne/bevidstløse personer, det skal de nok kunne tage sig af.

eller

2. Flådebugsering hen til en mindre eksponeret kyst der giver dig en mere sikker og nem landing (med en evakueringsvej) - nogen gange vil det måske være flådebugsering over flere kilometer, men det kan være den nemmeste vej ud at flytte hele gruppen incl. den tilskadekomne, hen til et sted hvor i kan få professionel hjælp ned på kysten. Hvis i støttepersonen i flådebugseringen kan ringe 1-1-2 undervejs til en hensigtsmæssig landing, så kan der holde redningskøretøjer klar når i rammer land.

Er der tale om en bevidstløs person, er det absolut relevant at få hjælp udefra. Der vil det give mening at tilkalde hjælp allerede fra start. Så er det bare et spørgsmål om din vurdering som turleder samt redningstjenestens beslutninger, hvilke muligheder i har for en evakuering af den tilskadekomne.

Hav altid dine prioriteter i orden når du står med et problem på havet:

1. Din personlige sikkerhed, når du er turleder (en skadet turleder er en dårlig turleder)
  2. Gruppens sikkerhed
  3. Den tilskadekomne

Jeg håber det er ideer du kan bruge --- og go' vind med træningen!

Kajakhilsner,
Tue

PS. Hvis andre her i Kajakenergi kan byde ind med erfaringer og tips til Mikkels scenarie, så er i mere end velkomne til at bidrage i tråden her!

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk