50/90 vs. rule of thirds

Hej Tue

Er der nogle guidelines for hvornår og til hvilke formål man bør anvende rule of thirds og 50/90 reglen, når man begiver sig afsted i sin kajak?

Som jeg forstår det bruges 50/90 reglen til at beregne strømmens hastigheden ved slutningen af hver time over en 6-timers periode, mens rule of thirds bruges til at beregne hvor langt strømmen vil bevæge kajakken for hver time over en 6-timers periode. Dvs., at hvis man skal ro en længere tur fra for eksempel  Esbjerg Havn til lynlåsen, og vil vide hvor lang tid det tager at ro turen og hvor meget hjælp man får af strømmen, så bør man vel benytte rule of thirds, da den giver et bedre billede af strømmens påvirkning af kajakken over tid end 50/90, som vel nærmere giver et øjebliksbillede af strømmens hastighed. Er det korrekt forstået?

Skal man derimod færge en kortere strækning, så er 50/90 reglen mere brugbar pga. den jo netop er god til at give øjebliksbilleder af strømmens hastighed. Eller?

Og hvad med kryds der tager 1-time eller mere – skal man bruge 50/90 eller rule of thirds til at beregne strømtrekanter?

Håber mine spørgsmål giver mening.

Vh. Mikkel

2 kommentarer

Hej Mikkel

Du har helt rigtigt fat i at "rule of thirds" ("1/3-reglen" - gennemgået i temaet om Tidevand og Strøm),  bruges til at beregne afdrift over tid og dermed er velegnet til at lave ruteplanlægning, og estimere hvor meget hjælp/modstand du får af strømmen. Det er også en mulighed at bruge den når du skal bygge strømtrekanter.

Som du også beskriver er 50/90-reglen en måde at beskrive strømmens hastighed på specifikke tidspunkter. Den kan bruges til at vurdere, hvor kraftig/svag strømmen vil være om f.eks. 1-2-3 timer, og en vurdering af strømmens aktuelle hastighed kan hjælpe dig meget i forhold til rutevalg og placering af gruppen.

En forudsætning for at bruge begge regler er at du kender en maksimal strømhastighed på dagen. Den kan du få fat i på flere måder:

• Måle med GPS ved at lade dig drive i kajakken, allerhelst når du ved strømmen løber hurtigst.
  • Læse i en havnelods eller på et søkort (der vil den være angivet ved springflod så tjek almanakken når du planlægger din tur, hvor du er i forhold til springflod/nipflod)
  • Se en strømprognose på f.eks. https://fcoo.dk 
  • Erfaringsmæssigt er max. strømhastighed i Esbjerg omkring 3 knob ved springflod.

Mvh,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Tak for svaret, Tue. Jeg har set din video og læst i Franco Ferreros bog, men det var rart at blive bekræftet I om jeg opfattede reglerne korrekt. 

Vh. Mikkel

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk