IPP4 spørgsmål

Hej

Jeg er i gang med at forberede mig på en IPP4 prøve og sidder i den forbindelse inde med 2 spørgsmål.

1. Hvad er erfaringen med at bruge husholdsningsfilm som hurtig reparation af en hullet kajak på vandet? Virker det og vil det blive accepteret som løsning på IPP4?

2. På hvilken måde transporterer man bedst en svømmende roer der har mistet kontakten med sin kajak på dækket eller i stævnen? Er en af metoder mere rigtig end den anden?

Vh. Mikkel

4 kommentarer

Hej Mikkel

Tak for spørgsmålene!

1) Reparation af hullet kajak på vandet med husholdingsfilm: Jeg har prøvet det af - og erfaringerne var ikke gode: Det var svært at få til at sidde, og blev ikke siddende på rotur og i bølger. Jeg har prøvet med alm. vita wrap samt palle-wrap film som er noget kraftigere. Begge dele fejlede for mig. 

Til IPP4 vil jeg generelt sige at reparation af hullede skrog ude på vandet, er lidt uden for min opfattelse af pensum. Det hører Niveau 5 til. Men reparation af mistede luger (dvs. rigning af en nødluge) kan godt foregå på vandet til IPP4 prøver.

Skal du endelig have fat på noget der kan reparere hullede kajakker på vandet, så er bitumen-tape / plumber's tape en løsning. Nogle af materialerne er temperaturafhængige og virker bedst i varmere forhold over 10 grader C, så test dem i de forhold du vil have dem til at fungere i.

2) Svømmende roer der skal transporteres: Jeg ville anbefale at få vedkommende på bagdækket for at få kroppen mest muligt ud af vandet, men det kræver balance fra redderen.  Er balancen god, kan svømmeren på bagdækket tage arme og måske fødder/ben ud af vandet for at reducere vandmodstanden.

Over korte stræk og i områder uden store bølger, kan man godt skubbe rundt på en person på stævnen. 

Hvis du er i en situation hvor kajakken er mistet og kan hentes, så undgå at bruge energi på at flytte svømmeren, og fokuser på at hente den drivende kajak tilbage til svømmeren i stedet. Det er ofte væsentligt hurtigere, og du får ikke roet en drivende kajak op, hvis først du har en svømmer hængende på din egen kajak.

Go' vind med IPP4 forberedelserne!

Mvh,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Hej Mikkel

Jeg vil heller ikke anbefale film, det holder et par timer men der trænger vand ind imellem lagene og jeg tror det er svært at få til at sidde ordenligt hvis man skal vikle det på på vandet.

Jeg har et par gange brugt pallefilm på en Skin-on-frame kajak, når jeg har skulle have den med i svømmehallen for at se om der skulle laves ændringer på skroget og det fungerer men der kommer som sagt vand imellem lagene, jeg ville nok gå med gaffa i en ordentlig kvalitet til tørre reparationer og det tape man bruger til utætte gasrør til våde reparationer.

Mvh Niels 

Læs mere
Læs mindre

Tak for svarene, begge to!

Først og fremmest godt at høre at det er udover IPP4 pensum - så er det ikke noget jeg behøver bekymre mig om umiddelbart :-)

Jeg har godt hørt om bitumen/denso tape, men kan samtidig forstå at det er noget klistret stads at rode med og pakke, og jeg håbede husholdningsfilm kunne være en anden løsning.

Kunne en anden måde at fixe et hul i for eksempel et af lastrummene være ikke at forsøge at lappe hullet på vandet, men i stedet stoppe en oppustet paddlefloat ned i lastrummet og på den måde bevare kajakkens flydeevne? Hullet kunne så fikses i ro og mag på land.

Læs mere
Læs mindre

Densotape: jo det er noget rigtig klistre, snasket stads at arbejde med, og det efterlader en brunlig plet på kajakkens skrog der skal fjernes med rensebenzin (det er jo et mindre problem i den store sammenhæng). Densotape har til gengæld den fordel at det klæber våde skrog og i temmelig kolde temperaturer. På den måde er det ret brugervenligt.

Andre måder at stoppe vandindtrængen:

• Epoxy Putty (hvis der er tale om et ret lille hul). Hærder på 20 minutter, men hærdningen kan blive sat i stå i rigtig koldt vejr (den vil starte igen ved opvarmning). Husk engangshandsker af hensyn til allergi. https://www.boatlab.dk/repair-express-epoxy-48gr
  • Flashband (bitumen-tape) - mindre klistret, det er asfalt-tape med alufolie på den ene side. Væsentlig nemmere at arbejde med end Densotape, men hæfter ikke godt i rigtig koldt vejr og på våde skrog, så det kræver at du kan få det skadede område ud af vandet og tørre det af med en klud, og gnide noget friktionsvarme ind i lappen med hænderne.(en begrænsning i dansk vinter) (se eksempel her: https://vvsfix.dk/flashband-gralak-100-mm-490451102)
  • Surf voks (jep!) kan gnides ind i et hul i skroget og stoppe vandindtrængen. Det er nemt at have en klump af det i dagslugen, og det er også godt at smøre på pagajen når du ror med handsker i koldt vejr. Køb den varme udgave, så smelter det ikke når du holder på pagajen. https://www.surfline.dk/bic-surf-wax-bio-warm-surf-vox

Hvis du ikke kan stoppe vandindtrængen, er det som du er inde på en rigtig god ide at sikre opdriften så meget som muligt. Her handler det om at fylde skroget med lette ting. Lukkede drybags, eller (adskillige) paddlefloats vil være en brugbar løsning. Overvej om det er umagen værd: Risikoen ved at fjerne paddlefloats fra flere af kajakkerne i gruppen kan være at resten af gruppens deltagere måske stækket på deres muligheder for at lave selvredninger, på bekostning af at holde en enkelt kajak flydende.

Men lad os sige at vurderingen bliver at det er umagen værd: For at virke ordenligt, skal opdriften holdes nede og fikseres i lastrummet (lugen i lastrummet skal kunne holde til trykket indefra.  Men som en hurtig afværgning af de værste problemer, kan det være en god løsning for en kort tid, ind til du kommer på land og kan fikse problemet på en mere holdbar måde (f.eks. gaffatape i store mængder på en tørret overflade).

Gennem eksperimenteren er jeg blevet mere opmærksom på hvor meget det betyder at kunne få kajakken tørret ordentligt af før reparationen, så en tør klud i værktøjskassen, en groupshelter over, og evt. en kraftig lighter til at varme nok til at fordampe det sidste vand, kan gøre forskellen på om en reparation bliver nogenlunde eller rigtig god.

Husk "Avoidance is better than cure" så hvis du som turleder kan sørge for der IKKE kommer huller i kajakkerne ved at tage kloge beslutninger og risikovurderinger, så er det langt at foretrække.

Go' vind med klargøringen til IPP4 prøven!

Mvh,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk