Redning af bevidstløs roer

Hej Tue

Jeg træner , at rulle en bevidstløs roer op, som bliver i kajakken. De fif og råd du giver i dine temaer, synes jeg , jeg har forsøgt, dog uden held. 

Jeg kan ikke rulle en voksen mand op, så har du flere fif i ærmet?

- kan ikke komme langt nok ind over den omvendte kajaks bund og få fat i cockpitkanten og mandens skulderstrop på svømmevesten

- hvis en anden kajakroer står i vandet ved siden af og tipper den bevidstløse lidt op over vandlinjen, er mine arme for korte til få et aktivt træk. Indtænk min svømmevests tykkelse + tilhørende kvindelige træk

Kunne du ikke prøve at gennemprøver oprulningsforsøget, hvor du tager 2 instruktørsvømmeveste på, oven på hinanden? 

mvh/Anne

1 kommentar

Hej Anne

Hand of God redningen (kan ses fra 06:00 inde i videoen om Makkerredninger) er rigtig god at få øvet, også selv om den godt kan være svær. Det er klart at reddere med lange arme og overkroppe har en konkurrencefordel her, fordi de nemmere kan læne sig ind over den kæntrede kajak og få fat i den nødstedte.

Det bedste tip jeg kan give lige nu, er at du øver den med en makker der er i stand til at spille HELT slap og bevidstløs, og så tænke på to ting når du arbejder:

1. Det kan godt være at hænderne skal flyttes adskillige gange før du har fat der hvor du vil have. Hvis ikke du kan nå hen over kajakken midt på, fordi den er for bred, så ræk hen over ved fordækket eller bagdækket, og gå efter dækslinerne i stedet. Arbejd dig frem mod cockpittet, forskyd hænderne, imens du holder grebet. Det tager måske 10 sekunder ekstra, men der må jo arbejdes med det du har.
  2. Når den kæntrede kajak først er trukket op i lodret, så skal den skubbes nedad og ind under rumpen på den nødstedte. Det er nærmest mere vigtigt at skubbe kajak ned, end at trække i den nødstedtes krop eller vest. Hvad du så end kan få fat i er "godt nok". Arm, hånd, jakkeærme, vestens side, øreflippen, skægget. Whatever it takes, hvis det er en nødsituation.
  3. Hvis nødstedte er i stand til at spille ordentligt bevidstløs, lægger vedkommende helt slapt kroppen enten fremover eller ned på bagdækket. Hvis den nødstedte spænder op i kroppen er det mere vanskeligt at rulle vedkommende op.
  4. Trykket nedad, går nemmest hvis du selv læner dig kraftigt ind over den nødstedtes kajak. Din egen kajak skal kantes meget op - langt væk fra flad bund. Se manøvren omkring 06:35 inde i videoen hvor jeg skubber kraftigt nedad, med min kajak lænet ind mod nødstedte.

Jeg vil godt gi' øvelsen et skud med 2 svømmeveste på, og vende tilbage med resultatet. Det kan være jeg bliver overrasket. Tak for den udfordring, den er taget op, og jeg følger op når jeg har prøvet det af.

Lad mig høre hvordan det går med at afprøve tips'ene ovenfor!

Mvh,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk