Kant og IPP3

Hej Tue.

Vores klub hvor jeg til dagligt sejler i, ligger i et meget beskyttet rovand, og det er derfor nemt at arbejde med kant osv. Vi er igang med et IPP3 forløb, hvor vi i går var ude i gode forhold med 1-1,5 m bølger. 

Jeg føler her at min kant bliver udfordret, og ikke bliver en naturlig del at min manøvreteknik. 

Jeg søger derfor gode råd til at arbejde mere med kant, så den sidder naturligt, i alt slags vejr. 

2 kommentarer

Godt og super relevant spørgsmål - der er stor forskel på at sidde sikkert på kant på fladt vand og i 1 meter bølger.

Mange kajakroere oplever at selv når kantning går fint på fladt vand, er kajakken på flad bund når man rammer bølgerne, manøvrering går meget langsommere, eller bliver helt umuligt.

Jeg ser det ofte som censor til IPP3 og IPP4 prøver, og det er helt klart en ting der er værd at øve sig på.


Hvad kan du gøre i din træning? 

Der er ikke ét enkelt svar eller en nem genvej, men i stedet kan det betale sig at tænke bredt

Lad os dele svaret op i fire områder du kan rykke på. Måske kan du selv finde på endnu flere punkter til listerne:

 

Teknisk

  • Øve dig i at kante per automatik også i sammensatte tag (tjek Kajakenergi's tema "Kreative Kombinationstag" for inspiration)
  • Øve et solidt rul ind, så du ved at hvis du får overbalance,  så ruller du bare op igen.

Taktisk

  • Træne mere i surf og bølger - det er mit allerbedste bud på hvordan du træner effektivt.
  • Træne ude af cockpittet: balance på bagdækket, stå i kajakken. Se Kajakenergi's tema om Leg i Kajakken, og om Balancetræning
  • Vælge en kajak der hjælper dig (med rette stabilitet på kant, og god manøvredygighed)
  • Laste kajakken med 15-25 kg oppakning der ligger fast i pakrummene.
  • Øve dig steder hvor konsekvenserne ved en kæntring er overskuelige (kystnært, pålandsvind)

Fysisk

  • Træne balance og kropskontrol.
  • Træne styrke i mave og ryg.  (se Kajakenergi's tema om Fysisk Træning)
  • Kontakt: Putte skum under lårstøtter og ved hofterne i sædet, så du har god kontakt med kajakken
  • Tyngdepunkt: Putte skum under bagdelen for at hæve tyngdepunktet når du træner på fladt vand, og fjerne skumpladerne når du kommer ud i hårdt vand.

Mentalt/psykisk

  • Være bevidst om du har nogen tanker og fortællinger i dit hoved der kan arbejdes med, f.eks. "det er let for mig at kante på fladt vand, men svært for mig i bølger". Arbejde på at omprogrammere tankegangen.
  • Være bevidst om der er nervøsitet, spændinger og negative tanker der påvirker præstationen og gør dig mere anspændt / stiv i muskler og bevægelser.
  • Smile :-) - for det er svært at være max anspændt når du smiler.

 

Jeg håber det er tips der kan bruges, og vil mægtig gerne høre om listen kan inspirere!

Go' vind med træningen!

Læs mere
Læs mindre

Tusinde tak for lektierne samt du giver dig tid til at svare☺️ 

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk