Indstilling af fodspark

Preben Jørgensen  spørger:

Vi har snakket om hvordan fødderne skal være på fodhvilerne og hvor knæene skal være ved almindelig fremad roning, kan ikke finde noget om det, kan du hjælpe?

Hilsen Preben

1 kommentar

Der er ikke noget helt enkelt svar på et - folk, kajakker og behov er forskellige, så der er ikke ét svar der er universelt korrekt, men jeg kan give dig et par eksempler at gå med:

Fremadroning hvor balancen ikke er presset:

Hav fodsparkene så tæt på at du kan presse effektivt på fodsparket med skiftevis højre/venstre fod, og løfte den anden fod let fra fodsparket.

Hvis du ikke kan lette tæerne fra fodsparkene, så sidder de sandsynligvis for tæt på sædet.

Ryk dem 1-2 hak væk fra sædet.

Sænk lårene, så de ikke har konstant kontakt med lårstøtterne. Det giver bedre bevægelighed i din fremadroning. Pres op på lårstøtterne, når du når du skal manøvrere.

Hvis du har plads til begge knæ i cockpit-åbningen, så flyt benene ind så de er parallelle, og du har hælen i bunden af kajakken og kanten af foden ved lilletåen, på fodsparket.

Surf og bølger, krævende vand:

Ryk fodsparkene et hak eller to tættere på sædet, så du har mere direkte kontakt.

Hvis du træder fra på et fodspark, og strækker benet, vil det kunne skabe mere rotation i dine hofter når fodsparket er tættere på (under forudsætning af at du er smidig nok, og ikke låst fast af påklædning og sædepolstring)

Hav knæene ude under lårstøtterne, med et let pres, parat til at holde fast og arbejde med hoftekip i dine støttetag og rul.

Hvis benene sover:

Sovende ben kan være et symptom på at fodsparkene sidder for tæt på dig. Flyt dem et hak væk.

Når du skifter fodtøj:

Der er forskel på tykkelsen af sålen i forskellige støvler/sandaler. Tænk på det når du skifter fodtøj, så du får reguleret fodsparkene når du skifter fodtøj.

Grundlæggende, så handler det om at eksperimentere og mærke efter hvad der føles godt. Kan du mærke større effektivitet, bedre siddestilling, mere stabil balance i kajakken eller mere kraftoverskud når du ændrer fodsparkets placering?, så er det helt klart værd at notere sig den erfaring!

Mvh,
Tue

Læs mere
Læs mindre

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk