Valg af Vandtæt ur til Svømmevesten

Anne Schroll spørger:

For 1 år siden købte jeg 2 ”vandtætte” ure i Kina for hver 88 kr.+ fragt + told.

Nu er de stået af.

Har du et bud på et vandtæt ur, til at sidde i svømmevesten?

1 kommentar

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM 21 apr '19 09:10

Hej Anne

Godt spørgsmål - og det med at holde styr på tiden når vi er på vandet er vigtigt, både som underviser, og i forhold til navigation og turledelse.

Saltvand er et hårdt miljø for vores grej, og grænsen mellem billigt og "for billigt" er hårfin, og super svær at finde, så lad os dele lidt erfaringer:

Tidligere har jeg haft nogle ure fra Q&Q, som fungerede godt. Pris omkring en 150 kr./stk, og de holdt en 3-4 år ind til korrosion tog livet af dem. Jeg har erstattet dem med Casio ure i den billige ende på danske webshops - de ser ud til at virke ganske OK lige for nu:

Herfra:
https://www.urvaerket.dk/casio-c-927.html?sort=price_asc&filter=%7B%7D&last=undefined

Jeg bruger dette her på vesten lige nu: 
https://www.urvaerket.dk/casio-casio-collection-champagne-resinplast-o479-mm-p-312884.html

Når jeg vælger ure, kigger jeg efter:

• Er det robust og simpelt at betjene?
  • Er det vandtæt til min. 50 meter (20 atm.)?
  • Er der store og og letlæselige tal på urskiven?
    (jeg vil gerne kunne aflæse det i halvmørke og med vand på urskiven)
  • Er det så tilpas billigt at jeg kan leve med at det er permanent monteret på vesten, og ikke bliver ulykkelig over hvis det forsvinder ved et uheld?

Placering af uret:

Det meste af tiden har jeg uret siddende rundt om venstre skulderstrop - der sidder det godt beskyttet. Så snart der er en jakke, tørdragt eller våddragt på (i praksis over 90% af de timer jeg er på vandet), generer det ikke. Den eneste situation hvor det kan genere lidt, er når jeg jeg ror i T-shirt.

Når der skal trænes intervaltræning og tempo ude på tur, flytter jeg ofte uret til dækselastikkerne foran cockpittet, så jeg kan følge med i tiden på intervallerne.

Når jeg er på tur hvor jeg har brug for at holde styr på tiden, har jeg et par backup ure med - telefonen i lommen er indstillet til at vise klokken på pauseskærmen, og når jeg har GPS'en med er der også ur i den.

Hermed en opfordring til Kajakenergi's medlemmer: Del dine erfaringer i tråden her: Har du fundet et ur til svømmevesten som du er godt tilfreds med? Hvis ja - hvilket?

Læs mere
Read less