Styretag i vind og bølger.

Jeg kan ikke rigtig blive klog på bagror og forror i vind og bølger. I vind på 8-9 m/s og op til 1 m bølger er min fart så lav, at styretagene har en meget begrænset effekt. Derimod er kantning med fejetag effektiv. Jeg tænker ikke på bagror i surf med vind og bølger bagfra, men i side- og modvind. Hvad bruger man? Hvad forventes til IPP3-prøven?

1 kommentar

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM 21 apr '19 08:48

Hej Ole

Bagror og Forror er statiske tag - de hjælper til en retningsændring, med den omkostning at kajakkens fart reduceres.  Modsat et dynamisk tag, som et fejetag, der skaber en retningsændring og tilfører energi. Så hvis du i forvejen ikke har meget fart på, og bruger statiske tag - ja, så står kajakken ret hurtigt stille, og derfra - så er det vinden der bestemmer!

Det er en af årsagerne til at kant + fejetag er effektiv når der rigtig blæser, og fortsætter med at være effektiv: Vi bliver ganske enkelt nødt til at have hjælp i form af noget fart i kajakken, for at kunne styre når det blæser meget på os. Det er "back to basics" når forholdene bliver meget krævende.

Den gode nyhed er at er er EN situation hvor du har masser af fart-overskud når det blæser: I medvind og bølger, og der kommer bagroret til sin ret. Når du har masser af fart på, kan du godt ofre lidt af det for at kunne styre - så jeg vil anbefale at øve på bagror og kantning i medvindssejlads.

Som det næste, er det vigtigt at forstå hvornår kant +  forror kommer til sin ret: Det er til at dreje kajakken op i vinden, altså når du skal fra sidevind til modvind. Der arbejder kanten, vindens påvirkning og pagajens påvirkning sammen og giver dig et effektivt sving. Ja: Du går hurtigt i stå, men det er ikke mange sekunder der skal til for at dreje 90 grader fra sidevind til modvind, med et forror.

Der er vist teknikker fra omkring 03:35 og et minut frem i denne video, fra temaet "Kajakhåndtering i Kraftig Vind" - der er forklaret, hvornår det er effektivt at bruge hhv. forror og bagror.

https://www.kajakenergi.dk/courses/714-teknik/lessons/6103-2-teknik-og-fokuspunkter

I forhold til IPP3 - hvad kræves der?

Til IPP3 kræves der:

1. at du kan vise et bagror og et forror der har den ønskede effekt (altså kajakken drejer).

2. som er udført teknisk korrekt (kant -> fejetag -> ror med korrekt håndstilling og pres på bladet).

3. og hvor du viser en forståelse for valget af forror/bagror, i forhold til vindretningen og den vej du skal dreje (dvs. at du udnytter vindens påvirkning konstruktivt)

Bagror: Du skal kunne dreje til begge sider, uden at tage bladet op af vandet. Du skal altså beherske både "pres væk" og "træk ind" (som vist i videoen om Bagror, fra temaet om Effektiv Manøvrering)

Forror: Der er det valgfrit om du bruger "simpelt forror" eller "forror med kryds / cross bow rudder".

Der kræves IKKE forevisningskvalitet, dvs. der er plads til variation i hvor effektivt svinget er. Der plads til småfejl og variationer, men vi skal se den grundlæggende forståelse for de to ror-typer.

God vind med træningen - jeg håber at disse tips kan hjælpe videre!

Mvh,
Tue

Læs mere
Read less