Valg af våddragter til tekniktræning og surf

Michael skriver:

Har et lille spørgsmål omkring våddragt:

Foråret nærmer sig, luften er lun men vandet kun 5 grader og man koger i tørdragten, når man ikke tager sig et kølende dyp ;0)

Du bruger jo våddragt i forbindelse med bl.a. surf, og sikkert også i andre situationer hvor du har behov for mere bevægelsesfrihed.

Jeg vil gerne tonse lidt engang imellem, træne lidt surf og snart skal jeg i gang med surf ski, alt sammen aktiviteter som giver varmen, - det jeg mangler er lidt sikkerhed når man ryger i.

Kan du anbefale våddragt og kunne man med fordel f.eks købe en i 5 mm ?

De bedste hilsner, og tak for gode og interessante indlæg på kajak Energi.

Michael Nørgaard

4 kommentarer

Tue Olesen Admin KE-PREMIUM 29 mar '19 14:19

Hej Michael

Jeg kan klart anbefale våddragter til der hvor du skal være meget i vandet. Når jeg ude i Vesterhavsbølger er førstevalget helt klart våddragt.

Gå efter surf-våddragter i god kvalitet - de skal prøves på, så du ved de passer. Det er vigtigt at du får en i den rigtige størrelse. Lidt for stor, så har våddragten slet ikke den varmende effekt den skal have - og en halv størrelse for lille, så er den umulig at få på.

De er ret tætsiddende, og kan derfor være lidt klaustrofobiske når du prøver dem første gang. Det går bedre når du kommer i vandet, og når du vænner dig til det.

Nogle top-mærker er Ripcurl, XCEL og ONeill, men der er rigtig mange om buddet.

Fordelen ved dem er at de er meget vandtætte, og neoprenen er smidig så du ikke får skarve-mærker.

Meget bedre end discount våddragter!

Til sommerbrug kører jeg en 4/3 mm (4 mm på torso, 3 mm på arme/ben og en løs neoprenhætte til når der behov for det).  Lige for tiden, er det en ONeill våddragt.

Til vinterbrug kører jeg 6/5 mm (6 mm på torso, 5 mm på arme/ben) med fast monteret hætte. Lige for tiden en XCEL

Vinter/sommerbrug skifter omkring når vandet er 10-12 grader, men skal jeg være meget i vandet kan jeg godt bruge vintervåddragten selv om det er varmere, så er det bare af med hætten og tage lidt vand ind når der skal køling på.

Mvh,
Tue

Læs mere
Read less

Hej Tue

Nu bliver jeg lidt forvirret. 

Hvornår skal man vælge tørdragt og hvornår vælger man våddragt?

Hvis nu økonomien ikke er til begge dele.

Mvh Hanne

Læs mere
Read less
Tue Olesen Admin KE-PREMIUM 04 apr '19 19:56

Hej Hanne

Hvis du kun kan vælge én af delene, så vil tørdragten nok være det mest alsidige valg.

Den kan du både ro tur i, og træne teknik i. Og du kan nemt regulere med lag-på-lag af ekstra tøj, hvor meget isolering du vil have.

Den type varme helkrops-våddragter som tråden her omtaler er primært egnet til når vi skal være meget i vandet - for eksempel, ved træning af redninger og rul, bølgesurf og lignende.

Helkrops våddragten, fungerer godt så længe du holder dig aktiv og i bevægelse - men til stillesiddende pauser i koldt vejr, der bliver det meget hurtigt koldt.

Derfor vil jeg anbefale at anskaffe en tørdragt som førsteprioritet, og først når du har den, supplere med helkropsvåddragten.

Mvh,
Tue

Læs mere
Read less

Super - tak for det. Det var lige det jeg havde brug for. Så går turen til Surfline på lørdag efter en tørdragt. Mvh Hanne

Læs mere
Read less